Saturday, November 3, 2012

Sedih dan kesian ....

Assalamualaikumwarrahmatullah....
 
Pernah baca kat surat khabar tak..kisah istri di abai..belanja dapur tak di beri..bila minta kena jerit...kena tendang..tumbuk...aishhh...kenapa ya?
 
Saya lebih kepada sedih...kesian tempat kedua....ni nak kata nasib ke? kadang tu minda tercari cari jawapan...kenapa ya? Dua orang yang jumpa..berkasih pastu ambik keputusan kawin..then tiba tiba setahun lepas tu berantakkan...heran tak?
 
Bukan sengaja nak jaga tepi kain orang..sementelah berita dah masuk surat khabar jadi nya bukan lah lagi rahsia kan...setakat bermasam muka dan perang dingin tu mungkin boleh sorok dan jiran pun tak sedar...tapi dah sampai ke balai polis dan esok nya masuk surat khabar...bukan jiran sebelah rumah je...satu malaya dah tahu kan...Bukan nak ber bicara soal malu...soal maruah...tapi tu lah masalah apa sebenarnya ni? Sampai naik kaki tangan ke badan orang yang berkongsi hidup dengan awak? Besar sangat ke salah nya???
 
Saya nak bercerita tentang arwah tok wan saya ( moga ruhnya diberkati Allah...) orang nya baik dengan anak cucu...tapi pantang dia...Solat...dia pantang orang tak solat...dan dia amat sayangkan arwah ayah saya ( moga ruhnya diberkati Allah...) sebab ayah orang masjid..tak pernah tinggal solat...
 
Mak pernah cerita ( Tok wan ni ayah mak saya...) pernah ceraikan istri pertama nya sebab malas solat...suruh pun tak buat jugak..main main je ...dia tak pukul...tak jerit..tapi dia ambik keputusan terus...cerai...nasihat tak jalan kot..apa lagi nak tunggu dari dia turut tanggung dosa...
 
Bukan sebab masak tak sedap..atau rumah berselerak...tapi sebab solat...
 
Tapi cara nya walaupun drastik gitu...cerai..pekara yang Allah benci...tapi di boleh kan...
 
Masalah orang dulu dulu di banding dengan masalah orang sekarang lain...tak cukup belanja atau istri lambat buat air..orang sekarang naik kaki tangan...orang dulu nasihat dulu...ajar istri apa yang kurang...minta ibu mertua nasihat istri...tapi orang sekarang...wahhh....ber debuk flying kick terus....pada hal cuma anak menangis lapar .....apa nak jadi..? diri sendiri tak solat ...istri tak solat dia tak heran...pada hal benda tu wajib dan dosa berat meninggalkan solat.
 
Orang sekarang..yang nak kawin dua...bila di tanya kenapa? owh nak ikut sunnah ...tu jawapan klise lah kan...dah jatuh cinta...dan yang paling geram tu..berbisik kat kawan dia...bini aku sekarang dah serebeh...rumah tak berurus..dah tak menarik...wah wahhhh....gitu ya..? Pada hal si istri solat tak pernah tinggal kecuali hari uzur je...aurat sentiasa berjaga...bertudung menurut syarak...yang tu tak nampak ke?  Bukan kah itu jugak penyelamat si suami dari di belasah di akhirat esok?...yang dia nak semua yang cantik menawan di dunia ni ya....
 
Saya sedar tak ramai follwer saya lelaki...saya bukan nak cari pasal dengan sesiapa..saja saja tulis sebab teringat...sedih dan kesian....perkara yang betul yang dituntut tu walau dah kita buat dengan betul..jarang orang nampak kan....
 
Ada anak kecik...memang lah rumah berselerak...jangan kata anak ramai ..yang anak 2 orang pun kalau dah aktif....memang tak terkawal...nak masak pastu nak bagi makan..nak kemas rumah...luar rumah kena tengok...even bukan setiap hari tapi kena jugak jengok kan...jangan cakap lah nak rumah tip top kalau suami tak nak turun padang membantu...kita berkongsi hidup ni kena lah kongsi buat kerja rumahtangga sama....takkan aktiviti dalam bilik tidur je nak kongsi....
Yang menyakitkan hati bila di kongsi nya rahsia si istri dengan kawan.....lahabau punya laki...kan
 
Patutlah talak di tangan lelaki...susah nak jatuhnya sebab diri mereka tak pernah terkena....kalau talak di beri kat perempuan yang sering ditindas ni....mau nya dalam satu bulan dah 3 talak jatuh....huh...:)

Ni biar saya cerita lagi ya....saja nak habis kan masa he he...kalau bosan minta maaf ya...

Teringat jugak dulu masa saya dalam awal belasan tahun..muda lagi tapi tak terlalu muda untuk memahami keadaan yang berlaku...

Depan rumah mak kat kampung...kami tinggal dalam satu kawasan maksud saya tanah yang agak luas dan ada rumah tok..rumah makayah..dan depan rumah makayah tok dirikan dua buah rumah sebelah menyebelah...macam rumah teres lah kan...masa ni seingat saya pakcik belum pencen dan balik buat rmh kat sebelah rmh kami...pakcik sojar...merantau masa tu :)

Ada 2 buah family yang menyewa kat situ...yang hujung sana tu saya kurang kenal...yang berdekatan dengan rumah kami tu saya kenal dan agak rapat sebab si istri suka datang berbual dengan mak..dan mereka pulak baru kawin..si istri suka lah main main dengan adik adik saya yang masih kecik masa tu...kot teringin la kan

Kalau tak silap suami dia kerja kat Lembaga Padi dan Hasil...masa tu belum tukar nama baru..sekarang bernas ke? he he he tak pasti pulak saya...anak pesawah pun tak ambik tahu...*malu sendiri*

Pasangan ni muda tak lah muda mungkin dalam 25 ...26 gitu....dua dua ada rupa...yang si istri sweet sangat...kurus cantik je...suami handsome...yang saya nak cerita ni...si suami punyalaaa baran...baran yang suka pukul istri...

Selalu dengar suara dia marahkan istri dia...dan yang paling saya tak boleh lupa masa dia tarik rambut istri dia dari dalam rumah sampai lah ke luar rumah diaorang ...maksud saya dia tarik sambil si istri duduk dan heret sekuat hati....ya ALlah .,..bayang kan bagaimana kuat nya dia tarik sampai istri dia boleh gerak...dan bayangkan betapa sakit nya istri dia masa tu....kita ni rambut tersepit kat getah rambut pun dah berdesit bunyi....ini kan di rentap dan diheret sampai bergerak satu badan...lagak suami tu macam dia mengheret guni padi lah....tapi kerja dia kat LPN tu bukan angkut padi yaa...kerja ofis...kira ada otak la kannn....tapi akal tak dak

Dia orang tinggal situ tak sampai setahun...pindah ke rumah lain...mungkin pasal rumah kami sebelah pagar masjid...hehe agaknya dia sengan kot kalau kalau orang masjid dengar suara dia menengking istri....hemm bukan nya nak stop..

Sedih la kan bila tengok kaum yg lemah ni di perlakukan macam tu...malam malam pandai pulak cari..dah dapat layan istri macam sampah...gila la orang macam tu

Tetiba teringat pulak kat pasangan ni....mana diaorang sekarang kan...nanti lah nak tanya mak...hehe kot kot boleh buat jejak kasih ka bagus jugak...boleh bawak mak jumpa depa...:) :)

saja nak share...kisah yang saya pun hampir terlupa yang saya pernah berhadapan dengan orang orang begini....untung jugak dapat recal kisah ni sebab saya dah hampir terlupa pada dua orang ni yang secara tak langsung mengajar saya erti kehidupan
 
Itu lah nak tulis...dah kategori membebel dah ni...apa yang terkasar harap maaf ya...saya insan biasa...selalu memerhati kekadang hati jadi serabut tu yang tempias kan ke blog...kalau tak lagi serabut
 
Jumpa lagi ya...terima kasih kerana singgah... :)


 
 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 

13 comments:

Dinas Aldi said...

Kesiannya..berat mata memandang, berat lagi bahu yg menanggung tu..

Saya dulu ada sorang rakan sekerja ni, laki (panggil laki la sebab perangai tak layak di panggil suami) dia baran. Sama2 cikgu. Lepas waktu sekolah, dia kena cepat2 keluaq & tunggu laki dia datang ambik.

Kalau laki dia mai & dia takdak kat tepi jalan tu, alamat dia kena tinggai la, kena cari jalan balik rumah sendiri. & rumah depa lebih kurang 40km jauhnya. Saya dengar & tengok pun rasa trauma, apatah lagi dia.

Itu baru bab balik keja, banyak lagi hal lain yg terpaksa dia hadapi, masyaallah..

Nur-nba said...

Mereka yang berkelakuan ganas kepada isteri memang mengalami masalah jiwa. Moga Allah beri balasan setimpal buat sang suami yang cepat naik tangan dan melepaskan geram paa isteri. Wanita/isteri patut dilindungi dan dibimbing, bukan jadi tempat lepaskan nafsu amarah sahaja.

Nai @ TPJ said...

Patut dia try pukul diri sendiri dulu, tgk sakit ke tak..

Abil Fikri Ahmad said...

oooo u guys semua ni tengah bergosip gosip pasal lelaki yeaaa...!!!

h a p r a q said...

Memang kesian sangat..nasib berbeza-beza..syukur yang amat dapat suami yg bukan kaki pukul semua...

Tapi kepada mereka yang dapat jenis-jenis suami macam ni...banyak2 berdoa dan kalau dah teruk sangat..mintak la nasihat dari pelbagai pihak..apa yang perlu di lakukan...kita berhak untuk mendapat kebahagiaan..

Betul kata Saniah...bab SOLAT...itu memang paling penting...basic segala basic dalam kehidupan...

saniah said...

Aduhh kesian nya..
Sengaja dia nk tinggai wife dia la tu...mmg tak guna laki mcm tu...kena sabaq sggh la kan?

saniah said...

NUR-nba...
Ya lah kan...ni jenis ego dan takut org kata istri control kot tu yg nk tunjuk hebat tu...harap pasangan kita tak mcm tu ya

saniah said...

NAI...
Jom kita pakat belasah org mcm ni...:-)
Geram kannn

saniah said...

ABIL.....
Gossip ke? Ehh mana adaaa
Ini kenyataan tau...tapi u takla termasuk dlm kategori ni kann
bertuah gee....:)

saniah said...

HAPRAQ.....
Betul tu u....kena gi kaunseling org mcm tu kan?

h a p r a q said...

aah kak saniah..kena g kaunseling..kasi buka minda dia sikit...

saniah said...

Tapi selalu org mcm ni mmg tak terima nasihat org lain pulak kan..,?

Kesuma Angsana said...

minta dijauhkan kita semua lah ye