Sunday, November 4, 2012

mula mencari idea...

Assalamualaikumwarrahmatullah
 
Saya suka makan goreng goreng...bihun goreng...mee goreng...nasi goreng...macaroni goreng...apa lah kan...patut la kembang setaman ...hemm..
 
Tapi saya tak suka mengoreng....tangan cepat lenguh...ops sebenarnya satu exercise tu kan? tapi saya rasa yang buat lenguh tu bukan pasal mengoreng tu...ni pasal kedudukan dapur memasak ( stove ) saya agak tinggi menyebabkan saya kena angkat tangan saya agak tinggi bila mengoreng...
 
Macam ni...kedudukan stove tu sama dengan pusat saya...saya 159cm okeh..he he h e
Sepatut nya kuali tu yang sama dengan pusat saya...sebab kuali menlengkong naik ke atas kan...hemm jadi kalau dah stove sama pusat...so kuali dah dekat dada la kan...tu yang buat tangan saya tinggi kena angkat...adusss...
 
so duk berangan la nak ketuk work top yang ada sekarang ni...buat sikit je sebenarnya...sebab work top tu panjang dalam 5 kaki pun tak sampai...cuma angan angan dulu... :)
 
Jadi bila dah start angan angan kita pun kena lah buat research kann....orang pompuan kalau pasai buat research memang hebat kan...kalau tak takde lah window shopping bagai tu..research la tu kan...jadi jom join saya tengok tengok  dapur orang putih ni kan....
 
Dapur ni luas boleh la kann..dapur saya ni cinonet je....cuma suka kan idea tu lapang je cuma kurang suka sink kat island...orang duk minum kita duk basuh sure tempias air tu kena orang kan...saya pula kalau basuh pinggan memang ber kecah air...habis laaa memang orang tak leh duduk kat situ...hahaha
 
Memang dalam majalah semua cantik cantik tapi kena pikirkan praktikaliti nya lah...saya suka stove hitam tu..kalau cat putih lagi suka..cuma rak rak terbuka memang big NO NO...memang berminyak la benda benda tu semua ...setiap kali sudah masak..menumis kena pulak basuh mangkuk2 atas rak tu...leceh laaa..tapi island tu bagus...kalau takde sink laaa :)

 
Tapi kalau jadi tukar sikit sikit tu....memang nak buat macam kat bawah ni lah...tapi sink kena double...orang sekarang ni kebanyakkan dah pasang dishwasher kat rumah diaorang....satu kakak tu pun pasang jugak tapi tak pernah nak guna lagi....dia duk bising kata banyak guna eletrik la..tak bersih lah...he he he ...macam macam...kalau saya...letak kat situ mesin baju ja lahh... :) :).

 
Yang ni saya suka sebab putih...cuma door knob tu kureng dan kabinet gantung tu tak nak la...macam berserabut pulak...hemm memang tak boleh buat pun kat rumah ni sebab siling rendah...memang tak suka. :)



Saya memang suka rak gini...kayu atau besi dua dua suka..yang besi gini pernah jumpa kat giant...4 tingkat lebar lebih kurang gini harga dlm 200+ ok kot...sebab tahan lasak..letak barang banyak pun ok lagi....ishhh dalam gambar tu nampak drainer cooper tu? cantik kan??? bila boleh dapat tu? he he he
Ehh ada jugak lesung batu...hemm

 
Pantry !!!! memang dalam wishlist saya...sebenarnya saya dah ada pantry cuma serabut sikit tak macam yang ni lah...letak sekali dengan oven dan micorwave kat situ...tapi ber cum dengan laundry....tempat saya letak kain baju yang dah kering dan jugak bakul baju belum basuh..cuma detergent tu saya letak bawah sink je...takde chemical dalam tu...bahaya ya..so pantry yang dah ada tu sebenarnya wajib di per elokkan lah ...bukan kena buat baru...benda dah ada kann...saya cuma perlu kan 2 buah open rack mcm di atas...he he he...ni kena terjah Ikea atau giant ??? :) :)

 
O ya....masa ber surfing ni terjumpa satu good idea...tau tak apa ni...hah sebenar ni book case...almari buku..di susun ( stack ) kemas macam tu letak rod dari tepi sini ke sana pastu letak curtain....tadaaaa dah jadi small pantry kan...brilliant !!!!! :)
Suka sangat sangat ni....mudah dan murah...boleh sapa sapa pun buat kan?

 
sebenarnya belanja tak banyak sebab kebanyakkan barang murah je..gi je kedai kain biasa biasa tu...cari yg design ceria..jangan lah gi beli kat kedai ID tu...mengarut  jual semeter sampai 19rgt...kain keras chedong org kedah kata...betul...cari kain murah tu boleh buat ganti ganti...kannn
 
rod tu kalau susah nak cari beli dawai yang balut plastik kaler2 tu...dulu kat rumah mak guna dawai ni lah untuk gantung langsir kat tingkap rumah kampung...dalam dia ada macam spring tu kan...pastu berbalut dengan plastik tebal..kaler macam macam...cantik sebenarnya..tapi dah zaman la ni kain langsir tebal macam hapah...dah kena guna railing atau rod besi/kayu bagai...semua nya makan duit kan kan? lagi pulak rumah kita la ni konkrit...macamana nak memaku maku ni...kena drill gegar satu rumah semata nak pasang curtain...hek...logik la kan
 
Oya kalau guna dawai tu just paku je kat badan book case tu...saya sekarang dah boleh buat gini sebab kucing kucing dah duk kat luar...kalau masih dalam rumah memang tak boleh laaa...karang ada yang duk buat port dia spraying pulak...chit!
 
So itu je lahhh...anda semua join berangan dengan saya...nanti bila siap pantry saya...saya masuk gambar ya...tu projek cuti sekolah..apa sal pulak tunggu cuti..? tak suka buat kerja terganggu..sat kena keluar ambik adik...sat tu pulak kena keluar lagi antar pergi tusyen sooo...tunggu la cuti kan
 
Hahhh.....dah puas berangan....husband dah letak tangan atas dahi...hikhikhik....o my dear....bukan banyak pun...beli rak baru je....*wink**wink*...i tahu u kalau design sure cantikkkkk sangat tau...ishh kena bodek bodek dulu nii
Jom pi sweeden jom....:)
  
Okay ....sampai jumpa lagi...
Terima kasih kerana singgah...:)

9 comments:

Nai @ TPJ said...

Haaaa... Peberetku jugak itiew: berangan utk organize kan perkakas rumah. Apa kata try pegi Jalan Kenanga kat wholesale sinun? Byk sgt penyelesaian storage bleh dpt, org bisnes pakat beli rak yg praktikal kat situ.. Harga jauh lebih murah drp Giant ataupun Ikea ataupun SSF.. ;)

Dinas Aldi said...

Seronok tengok gambaq2 tu semua :)

MulutPayau said...

saya pun suka berangan nak dapatkan dapur yg cantik2...tengok gambar tu semuanya berkenan..
Jgn lupa ya kak, dah siap nnti masukkan gmbar...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam kak saniah...sblm mendpt yg diidamkn,kiter berangan dulu.hikhik

Azian Elias said...

goshhh.. talking about kitchen ni kannn.. memang menggila lah. even jarang ada di kitchen..hee

TiranaAduka said...

salam sis saniah...
singahnya tiranaaduka disini sempana hari kedua tahun baru maal hijrah...

salam di tahun baru sis..

From TiranaAduka.....: 1st Time my photo in My blog..

Thanks visit my blog..

From TiranaAduka.....: 2nd..my photo in My blog..

Unknown said...

nice blog n entry....sama laa dgn ina..ina pun b4 tido suka sangat brangan hehe...
sis can follow me back..TQ :)
http://shaheina.blogspot.com/

makchaq said...

Salam Saniah..

Berangan memang seronok.. kata pakar motivasi, pelekat gambaq kat bilik.. selagi tak dapat tengok hari2.. (untung2 cik abang perasan angau kita dan jatuh kesian...hat ni makchaq kata..he he)

Makchaq tak boleh lagi nak berangan apa2.. masih dok kuarters.. pakchaq pun dok rumah sewa lagi..

Unknown said...

As salam Kak,

Setakat ni tak terberangan lagi! huhuhu,,,tunggu peluang soon-soon bila balik for good baru leh verangan2! Berangan mmg best sebab free takyah bayar! hehehe :))