Thursday, July 19, 2012

Ramadhan oh Ramadhan... :)

Assalamualaikumwarrahmatullah...

Terimkasih pada sahabat yang meninggalkan komen....sedih dan sayu kita membaca kisah Alia namun bak kata orang ....berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul...saya sekarang ni tengah membaca blog alia dari saat dia buka blog sampai lah sekarang...masih di tahun 2010...perit pengalaman dia...hanya orang orang terpilih sahaja yang Allah berikan ujian sebegini hebat....kalau saya memang tak terpikul ujian ini...benarlah bahawa Allah memberi ujian kepada yang berupaya menagani nya sahaja...Dia yang maha Tahu...Alia amat penyabar...amat tabah...moga dia mendapat keberkatan di dunia dan di akhirat InsyaAllah...

************************************************************************



iye saya terlepas menyaksikan pengumuman kat tv tadi..katanya puasa mula hari sabtu ye? Ikut kalendar pun dah dinyatakan hari pertama kita berpuasa adalah pada hari Sabtu..

Jadi buat para sahabat ..adik adik dan kakak kakak....selamat menyambut kedatangan bulan yang mulia ini...Ramadhan....Indah kan rasa hati ni....:) seboleh nya saya akan ber tarawih di masjid tahun ini...dah masjid pun dah dekat rumah je...anak anak pun dah besar jadi agak memang mempunyai kelapangan untuk berjemaah bersama sama...

ehh anak anak pulak...yang besar dah tinggal jauh so yang ada ni cuma suhailah je...dia pun dah besar dah.. :) :) lawak pulak ...kadang kadang memang terasa yang anak anak masih ada bersama... :)

InsyaAllah..dah janji dengan suhailah kami akan ke masjid setiap malam sabtu dan ahad...hari sekolah dia memang tak dapat pergi..kena tidur awal..saya memang tak pernah tinggalkan anak sorang sorang kat rumah...macam macam pikir...nanti sembahyang pun tak khusyuk... :)

Teringat mak di kampung...keadaan dia yang uzur tu macam mana lah agaknya dia nak bangun menyiapkan makanan nak bersahur nanti...kalau berbuka tak pe sebab petang dah ada je orang datang menghantar juadah...tapi ni bangun pukul 5 pagi...badan pun tak kuat..haiii....moga Allah pelihara ibu saya...kesian mak tahun ni pertama kali menyambut puasa tanpa suami...sedar tak sedar dah dekat setahun arwah meninggalkan kami....mak tentu lah lagi sedih ni...hemm...apa daya..dah ajak dia datang berpuasa dengan kami ...dia tak nak..ya lahh saya faham..tapi hati ni tetap rasa bersalah....:(

Puasa tahun lepas arwah memang tak dapat berpuasa langsung...tak lepas dengan morphine nya..memang tak terdaya lah nak berpuasa tu pun saya tengok arwah memaksa diri sembahyang berdiri...padahal dah terhoyong hayang....aduhaiii pilu rasa hati....Alfatihah untuk arwah..moga ruhnya aman dan tenang di sana..moga di tempatkan ruhnya bersama sama ruh orang orang yang beriman dan beramal solleh...ameeeenn

Ya Allah...kau kuatkan lah hati ibu ku..berilah keberkatan pada dia...berilah ketabahan pada nya...kasihani lah dia sebagaimana dia mengasihani daku ketika aku masih kecil...pelihara lah dia dari segala kesulitan...Ameeeenn

Selamat menyambut Ramadhan ya sahabat...:)

Bersempena datangnya bulan yang mulia ini..sebelum saya memula kan ibadat yang diwajibkan ini terlebih dulu saya mengambil kesempatan menyusun jari sepuluh memohon maaf andai kata selama berblog ni ada saya menyinggung hati dan perasaan sesiapa..segala yang berlaku tanpa saya sedari..saya tak pernah bermaksud nak menyinggung hati sesiapa dan juga tak pernah terniat nak menonjol diri..(bermegah..riak..) harap maaf ya...

sekarang ni hati dah tenang dah nak sambut ramadhan...dah minta maaf..Alhamdulillah... :)

Terima kasih kerana singgah....jumpa lagi ya..

4 comments:

Marya Yusof said...

As salam kak,

Sebak Marya baca coretan akak kali ni... Marya pun sama mohon seribu keampuanan kalau ade salah & silap spjg perkenalan...

Teringat dekat mak nun di Malaya....sorang2 juga... ada abg tp bkn dok umah sgt bekerja... Tentu dia sunyi tanpa kehadiran anak bongsunye ni.... :'(

ainnoraini said...

Selamat menyambut ramadhan kak saniah dan keluarga..

saya pun nak mintak maaf la jika ada silap dan salah spanjang perkenalan kita dialam maya nii...bila la nk jumpa dialam nyatakan...belum ada rezeki lagi..

saniah said...

marya....tu lah kita ni sbgai anak..kalau boleh nak jaga ibubapa sendiri tapi tu lahh...masalh masing masing kan harap mak marya sihat dan dpt mengurus diri sepanjang ramadhan ni ya..InsyaAllah Allah akan permudahkan ibu ibu kita...

selamat berpuasa ya marya..:)


AINNORAINI....iye lah ain..sama sama lah kita bermaafan..nak peluk peluk tak dapat lah ya dah jauh ni...hehehee...nanti raya boleh kot kita jumpa *wink* :)

Zaitun said...

kak Zai dah lama tak punya emak begitu juga dengan mertua,dua2 dah tak ada.Rindukan...kalau boleh nak jaga sampai bila2.
Al-Fatihah buat yang telah pergi.

Selamat berbuka...