Friday, July 27, 2012

Hari ke 7..

Assalamualaikumwarrahmatullah...

Terima kasih meninggalkan komen2 di entry sebelum..dah dibalas kunjungan dan seronok membaca entry entry terbaru you alls..tentang kelatah anak anak berpuasa...tentang param..tentang terawih aiiii macam macam lah...begitulah ye setiap Ramadhan...ada je cerita nya..ada je perbandingan dengan Ramadhan tahun lepas..

Pada saya pun begitu juga cuma ecperience saya adalah pada cara saya melaksanakan nya je yang lain...kalau dulu masa anak anak masih kecik dan belum boleh berpuasa...juadah kami simple je...makan kuih je dan masa sahur baru makan nasi...

Itu dulu laaa...sekarang ni husband wajib makan nasi time berbuka...sekarang ni selera menjadi jadi...kuih dulu then nasi..sementara nak tunggu ke masjid dia minum kopi pulak dengan kuih aiiii...saya pun kalah.. :)

Dulu anak kecik kecik ni bila time sembahyang tergopoh gapah..masa terhad sangat nak buat amalan yang lain lain...masa asyik tak cukup je..masa tu masih berkerja..orang swasta...walau diberi masa 4.45 balik kerja tapi ada je yang menganggu...bos nak itu ini...iyelah dia lelaki..balik lambat pun tak pe istri dah siap kan semua..kita ni ...aiiii tu yang ke param depan ofis jeee..:( beli je sedikit sebanyak..tapi bila time berbuka dah kekenyangan ...dan keletihan...hemmm tu pun sampai sekarang masih terasa hectic nya life saya dulu...hemm

Now anak anak dah besar semua dan saya pun dah lama gantung jawatan kat luar rumah...dah 12 tahun dah bergelar suri rumah ni..tahun ni barulah dapat bernafas lega..:) dah tak penat dah kesana sini nak uruskan anak anak ke tusyen ...badan pun dah tak meragam keletihan

....terasa banyak betul waktu terluang...tapi tak juga saya luang kan masa kat dapur..heee...hari pertama hingga ke 5 je saya ingat saya memasak..bagai nak rak...siap dengan lamb chop...pada hal kami bertiga je  yang makan...tapi dah permintaa si kecik dan mama ni banyak masa tu..layan je lahhh...bukan dia sorang je yang makan...mama pun tumpang laa

Dan waktu yang terluang ni saya cuba penuh kan dengan perkara2 yang lain lah pulak...

Dan sekarang ni...saya cuba tenangkan hati...taknak tergopoh gapah kat dapur ...pikir itu ini..dan kami dengan senang hati akan melangkah ke param melayan kehendak hati nak makan apa...heeheee.

Layan lah gambar makanan...dari google..sebenarnya nak cari gambar suasana di param tapi asyik jumpa gambar makanan je..jadi lahhh....tapi sebenarnya kalau pergi param..saya tak beli seperti yang dalam gambar ni...dah gambar tu je yg ada...




Wahhh yang ini favourite saya....ingat nak buat sendiri...tapi mengingatkan sorang diri  je yang makan soooo.....beli je lahh....suhaila memang langsung tak pandang laaa...husband ??? lagi laaa


*gambar2 ihsan dari google....

Kalau ke param ni selalu nya cuma beli kuih yang biasa di makan masa minum petang..husband suka lopes so beli 3 potong...suhaila lately ni suka pulut kuning..3.50 rgt satu bekas...saya ni apa apa pun boleh tapi kalau ada tauhu sumbat pun dah cukup...

So sekarang ni selain menumpukan perhatian kepada pekara pekara yang dulu tak dapat buat..saya dapat la jugak membantu peniaga peniaga di param tu ....heheee

Jiwa lebih tenteram sekarang...Alhamdulillah...moga Ramadhan kali ini kita sama sama mendapat keberkatan Nya...InsyaAllah

Terima kasih kerana singgah...jumpa lagi

p/s...sesiapa yang tinggal di area wangsa maju...keramat...melawati tu singgah lah ke param wangsa siaga...au5...saya suka param sini walau tak besar tapi peniaga peniaga nya buat hati saya senang...mudah senyum..berkali kali ucapkan terima kasih..terasa yang saya ni betul betul contribute pada pendapatan dia...saya suka begitu dari pada peniaga yang tengok muka pembeli pun idak..bercakap lebih sikit pun tak nak...dah macam tu kena pulak ter beli makanan yang tak sedap atau dah rosak...maka memang rasa tak nak halal kan duit yg kita bayar tadi tauu....
tapi kalau time you all pergi tu tak dapat layanan macam yang saya dapat thennnn....jangan marah saya ya...heheee...rezki masing masing la kan

20 comments:

kakcik said...

Semalam kakcik ke param. Saja ikut kemahuan suami. Dah diajak ikut sahajalah, walaupun tak tahu nak beli apa. :)

MulutPayau said...

Assalamualaikum kak...

Selamat berpuasa utk akak dan keluarga....
Dah bbrpa hari puasa, tapi saya tak brksmpatan utk ke param...bila tngk orang yg teramat ramai, niat utk menyinggah terbntut...

saniah said...

KAKCIK....kalau melangkah ke param tu memang kena set kan dah apa nak beli..nanti ter beli ntah apa2...:)
saya selalu pergi ke gerai yg dah biasa saya beli masa bkn bulan ramadhan ni so dah tahu quality makanan nya



MP/INA.....akak pun tak pergi ke tempat yg terlalu ramai orang ni..tak sanggup bergesel badan ishh..heheee

Dinas Aldi said...

Saya jadi fobia dah nak pi param sejak kena keracunan makanan 2x pada bulan puasa beberapa tahun lepas. Sebab tu la dah 3 tahun tak pi param & ini tahun ke 4 tak pi. Takut, huhu..sakit betoi bila muntah tak berenti & letih badan bila cirit-birit..

azieazah said...

Salam SANIAH...
saya dah lama tak aktif ke param ni. Dah beberapa tahun juga, jarang
pegi. Sebab saya suka masak sendiri, maklum anak ramai dan semua
berpuasa.
Tp memang betul, ada peiaga yg sangat baik budi dan sgt ikhlas dlm
berniaga... Barulah berkat gitu, kan?

Selamat berpuasa Saniah.

kasihibu said...

setaakat ni sya belum ke param lagi dan mungkin tidak akan kot
sebab dah berazam
puncanya tak mahu keluarga sakit sakit perut lepas makan

Marya Yusof said...

As salam Kak Saniah,

Suka baca entry akak ni... Terbayang2 mcm diri saya lah pulak ditmpt akak...hehee... Selamat berpuasa kak.. Moga kita semua beroleh keberkatan dr bulan yg mulia ni... insya'ALLAH... :))

Kak,

Terharu saya baca komen akak diblog saya tu... saya pun gembira dpt berkenalan dgn kak saniah yg baik hati & yg paling penting kelihatan muda dr usia ;))

Masih tak sangka akak dah ada anak yg besar2 dah ;))

rieda_ffya said...

stkt ari ni blom jenguk mane2 lagi...malas pon ade..n masih terikat ngan janji lg..hee

Zaitun said...

Dulu masa kak Zai duduk belah sana tak pernah tinggal ke bazar Melawati dan Au2,banyak makanan yang sedap2 kat sana.

makchaq said...

Makchaq masa anak kecik2 pi param pasai depa teringin macam2, mana dan nak masak berjenih2,

La ni semua dah besaq depa makan apa yg ada saja.. Jadi tak pi dah la.. yg bestnya depa ada kak rumah posa ni, jadi pakat gilir2 masak.. relax sikit la..

Hanis Azla said...

Alhamdulillah, bila berjumpa dgn peniaga yg berbudia bahasa mcm tu.. kita yg membeli pun rasa senang hati.. kdg2 membeli lebih berbaloi dari memasak bila tak ramai kan.. sebab semua org punya selera yg berbeza.. jdnya dgn membeli dptlah ikut selera msg2.. nak buat pun alang2 aje kan.. kak saya ni peminat tauhu.. tp yg pelik, tauhu sumbat selalu tak menarik selera saya.. pelik betul.. he..he.. Selamat berpuasa kak..

Kak yon said...

lama dah tak ke param. en somi je yg pergi.masa muda dulu..boleh katakan setiap hari pergi..melayan selera anak2..

eynda said...

Eynda so far belum jejak kaki ke param... tapi nanti2 mesti pegi jugak... tak pegi tak sah... :-D

Mama Gee said...

sekarang ni tugas ke param diserahkan pd incik somi...sbb opis dia dekat je dgn param kpg baru tu...hr2 suh dia beli kuih muih yg berlainan...beli kuih2 je pun..lauk2 tetap masak sendiri...tp g beruntung poser bulan ni...mak g ada..ayah pun selalu dtg umah...so derang yg masak.....hikhik..

Uncle Lee said...

Hello Saniah, I love the pics of food here. I miss eating Malay foods especially at Pasar malam during puasa time.
That tau fu pic looks delicious!
Have a great weekend and keep a song in your heart.
Lee.

Dkna Abza said...

banyaknya!

ckLah @xiiinam said...

Meriah Param tu ya! Saya dah bertahun tak ke Param Teluk Intan ni walaupun cuma terpisah dengan pagar di belakang sekolah. Terlalu sesak, dan susah parkir kereta. Kalau nak beli juadah, saya singgah saja di gerai gerai tepi jalan.....sana sini orang dirikan payung jual lauk dan kuih. :-)

ieda said...

bila anak2 kecil lain ,
makan berdua
bila mereka dah besar , kena mask juga kan .. dan hubby akk pun suke makan nasi bersahur .. x leh miss

param nie bila terasa nak makan kuih muih aje .. biasa lauk memang masak .. x pernah pun beli ;)

inazamri said...

selamat menyambut lebaran dan maaf zahir batin dari ina sekeluarga

ainnoraini said...

akak..saya nak ucapkan selamat hari raya buat akak dan keluarga...raya balik mana??

maaf ye kak kalau ada silap dan salah terkasar bahasa ke masa komen2 tu kann...maaf zahir dan batin..