Saturday, June 23, 2012

put to sleep

Assalamualaikum.....

Agak lama tak update...terima kasih pada yang tinggalkan komen di post yang lepas..takde cerita apa sangat kan...ramblings biasa biasa je... :) terima kasih ya

Saya ada cerita yang kami balik ke kampung pada 8hb hari tu...mula mula hantar hakim ke arau register pada 10hb June..wahh dah senior la hakim ni...part 2 dah kan... :) hemm Alhamdulillah result part 1 clear semua..termasuk dalam student 3 pointer jugak laa... :)

Zulaikha kata course hakim senang... hikhik apa apa lah korang..berlawan sesama sendiri bagus jugak.. saya tak kisah sangat..asalkan clear semua papers..tapi abah nya nak 3.5 above...pengsan ..kesian kat zulaikha sebab course dia susah sikit... but then si abah kata kalau susah kena study hard lah...sabo ja laaa :)

So balik dari arau terus singgah Tapah pulak hantar zulaikha...wah dia dah part 3..ada 1 tahun lagi. Sepatutnya ada 3 tahun kan..tapi mengikut kata senior dia yang dah part 5 tu dia kata sylabus baru ni course diaorang habis pada part 5 sebab dah takde practical pada part 6...hemm tak lama lagi lah kan...saya doa sangat sangat agar dia clear semua papers dalam setiap exam...tapi perjalanan dia orang budak budak ni panjang lagi ni...ingat nak dia orang sambung degree..harapan kami lah kan..tengok gaya zulaikha memang nak sambung lagi...si hakim pulak.... masih dalam pencarian..heee :)

So sampai KL hari ahad tu..Alhamdulillah jalan tak jem langsung...suspen jugak sebab hari terakhir cuti sekolah kan...kita orang sampai petang dalam pukul 4 gitu...lega...

Esok nya isnin tu sibuk mengutip kucing2 dari petshop...ada 2 ekor kat kedai biasa letak tapi si Sam kena hospitalize kat another petshop...sebab petshop yang regular tu tak de wad... :) dekat je pun cuma kejap ke sana kejap ke sini..tu je
Si sam masa ambik macam marah je...tension kot sebab setiap hari kena cucuk dan kena telan ubat...dia selesema masa hantar tu..tapi masa ambik tu masih selesema lagi...susah nya nak baik kan

Hari esok nya teringat pulak kat stray cat yang selalu datang tumpang makan kat sini...nama dia capik...dia datang masa kita orang baru pindah sini...terus buat macam rumah sendiri..mula mula takut kat orang..saya perasan kaki belakang dia capik..mungkin kena pukul kot tu pasal macam trauma je..kita lalu tepi dia terus dia lari je...tapi lama lama dia buat dunno je...saya usap usap tengkok dia pun dia biar je..kira dia dah selesa dan percaya kat kami lah..

Capik memang baik..tak de cuba cuba nak masuk rumah ...kalau ada makanan dia akan makan..kalau takde dia akan cari makan tempat lain tapi lepas merayau dia akan balik ke rumah kami jugak..dia tidur kat atas kerusi depan rumah...tak menyusahkan dan tak pernah berak berak kat kawasan rumah...bersih pulak tu.

Tapi seminggu dah kami balik dari hantar budak2 dua orang tu..tak nampak bayang capik pun...then satu hari...hari ahad 17hb tu...husband masa tu kat luar rumah panggil saya...dia suruh tengok si capik ni...teruk kata nya...saya keluar la tengok...ya Allah .....menitis air mata tengok keadaan capik...nampak sangat keletihan...dan saya tengok kat paws belakang dia...dah putus..nampak tulang je..husband lah yang point out...patut la dia terbaring je...Allah Allah....kesian nya capik.  Kami yakin capik kena serang dengan anjing2 liar yang selalu berkeliaran kat kawasan sini...geram betul

Saya bayang kan kesukaran capik mengheret badan dia dari tempat dia di serang...tak tahu lah bila dia kena serang tu..tapi tentu diamenyorok tunggu badan dia kuat sikit then baru dia keluar ke rumah kami....dan yang buat saya lagi sedih tu ialah..dia tetap cari rumah kami..walaupun banyak lagi rumah2 yang dia boleh singgah...Allah...kucing pun pandai dan ingat tempat dia di sayangi ...tempat yang menerima dia .. sedih sangat sangat bila ingat


Tengok muka dia ni saya rasa bersalah sesangat sebab perangai saya yang satu ni...saya geli tengok luka...jadi saya tak tengok langsung luka dia...saya tak treat langsung luka tu...moga Allah ampunkan saya...berdosa nya saya dengan capik..sampai sekarang saya menyesali perangai saya yang buruk ni.


Bukan nak bagi korang geli jugak ya...tapi tengok lah keadaan kaki dia...masa kena gigit tu sure lagi lah teruk...dan capik ambik masa sampai berhari hari tunggu luka sembuh baru dia heret kaki tu kerumah kami...tak dapat nak hantar dia hari tu sebab ahad klinik tutup... :(  saya pulak tak tahu nak letak ubat apa...kami berpakat nak hantar dia ke klinik...sehari ke sehari...husband banyak kerja...dan saya pulak dengan perangai yang buruk ni...takut nak hampiri capik..


Akhirnya ada masa jugak...husband postponed meeting dia pagi tu..dan saya call kawan minta tolong dia ambik kan suhaila dari sekolah just in case saya terlewat...kami bawak capik ke SPCA tak bawak dia ke klinik sebab ada kawan cadangkan ke SPCA je sebab luka dia dah terlalu serius..dalam masa tak sampai 2 hari muka dah bengkak...kawan kata infection dah masuk ke darah ...cepat betul...compare hari dia datang tu masih nampak bersih jugak muka dia..


 Hantar ke sini...sini pun ada klinik..menurut doktor tu diaorang akan cuba treat luka tu tapi kalau dah teruk sangat capik pun nampak letih sangat dan dah tak boleh makan minum dan terutama nya kaki capik pun dah kudung..diaorang tak dapat nak berbuat apa sangat selain cucuk bagi tidur...( bagi mati tanpa sakit lah maksudnya...)

Sebelum ke sini lagi saya dah agak dah apa doktor akan buat..cuma saya ni masih lagi mengharap diaorang mengaku dapat merawat capik kan

Ini bukan kucing belaan kami..so saya bayangkan kalau terkena dengan ron..ciwi atau sam..mau nya saya meraung kat situ...tu pun sebelum kami kesana saya pergi kat sliding door saya duk cakap kat capik...minta maaf dengan dia sebab tak reti nak treat dia sendiri...tu lah nak pergi mengadap berdepan cage tu pun saya tak sanggup cuma boleh cakap sebelah pintu cermin...dari dalam rumah pulak tu..cage tu memang letak sebelah sliding door tu.

Ni dah serik nak manja manja kan kucing luar...dah tak nak buat eye contact dengan diaorang ni...ada lah sekor yang duk datang makan...saya buat sombong je dengan dia..tak mau lagi dah..sedih.

Kucing luar yang suka merayau ni selalunya jangka hayat diaorang memang pendek...samada mati sebab luka luka bergaduh atau pun kerana suka bertukar pasangan...iye kucing pun ada FIV...macam manusia HIV kan...

Tu pasal saya kasi/spayed kucing kucing saya...lagi tu pulak memang tak boleh nak menanggung bela kucing banyak banyak...bayangkan kucing sekali beranak mau 4 ekor...setahun 2 atau 3 kali boleh beranak...aduhaiii lama lama rumah jadi SPCA...mana dengan bau kucing lagi kan...kena duduk jauh dari orang la kalau macam tu


Ini keadaan dalam SPCA....kami tak masuk dalam sebab ada 3 ekor anjing duk berjemur...bukan takut kena gigit...tapi sebenarnya anjing2 ni manja..so kalau anjing manja takut nanti diaorang datang nak gesel2 dengan kami....jenuh :)

Dalam cage2 tu saya nampak ada kucing besar dan ada satu cage tu ada 4 ekor anak kucing,...hemmm nasib baik tak dapat masuk...kalau tak nanti hati terpikat kat anak kucing tu pulak....saya beli Ron dan Ciwi kat sini lah...okay la jugak sebab diaorang dah siap spayed dan vaksin kucing2 ni...kita cuma perlu sambung je vaksin setiap tahun. Masa saya ambik Ron umur dia dalam 4 bulan dan Ciwi masa saya ambik umur dalam 6 bulan...sekarang dah Ron dah 9 tahun dah dan Ciwi dah dekat 7 tahun..mana tak sayang kan..?

Dulu saya kalau datang sini selalunya saya masuk sampai ke belakang...dah banyak ekor kucing yang saya dan anak anak jumpa kat sekitar melawati yang kami hantar ke sini...kat belakang sekali diaorang letak rumah untuk kucing2 tapi nampak nya sekarang anjing anjing dah semakin banyak...so tak berani la nak pergi.

Sesiapa yang suka kucing boleh datang ke sini...boleh beli kucing2 kat sini atau kalau nak menderma makanan untuk kucing pun boleh..di alu alu kan.

Ok...sampai sini dulu...cerita kucing... :) harap tak membosan kan :) :)

oya....nak selit sikit kata kata azimat.... :)


* ambik dari facebook


Terima kasih kerana singgah....jumpa lagi ya

8 comments:

Aidah said...

Ya Allah kesiannya Capik. Bergenang airmata. Mungkin itu yang terbaik untuknya. Dahlah dia tak mampu lari. Kalau lagi sekali diserang dek anjing liar lagi teruk dia kena. Allah lebih mengetahui. Kita lah yang tak mampu menahan sedih, kan.

Dinas Aldi said...

Kak Saniah ni sama macam kak Aidah & Nini, sayang sungguh dengan kucing.

Saya pulak penakut kucing tapi kucing selalu cari saya, saya pun tak tau pasaipa. Kalau kucing belakang rumah tu saya selalu bagi makan tapi tak bleh masuk dalam rumah, saya takut. Setakat bagi makan di luaq sajalah. Haritu ada kitten jatuh dalam parit, saya takut nak pegang jadi saya tolong angkat dia dengan cangkul kontot. Lepas tu baru mak dia kelam kabut mai, apa daaa.

Sedih saya tengok si capik tu..

makchaq said...

Makchaq pun bagi makn stray cats saja, kesian tengok depa kuruih2, klu yg mai luka2 tolong bubuh minyak gamat, klu teruk bawak pi vet..
Tapi makchaq tak bela kucing...

Zaitun said...

Salam saniah...singgah sini.

Dulu masa duduk rumah lama kak Zai selalu ke SPCA untuk menghantar kucing2 yang dikutip anak2,rindu rasanya situasi sebegitu.

Hanis Azla said...

sebaknya baca kisah sicapik tu.. saya pun ada perangai pengeli tu kak.. rasa tak best betul.. tp mmg bukan dibuat2 kan.. bukan setakat geli nak tgk luka.. dgn kucing pun saya takut.. stkt dapat bagi makan aje kucing2 yang byk kat blkg rumah.. nak usap2 mmg tak berani..

Nai @ TPJ said...

Akak, apa kabo kucing tu? Daa beransur blom? By the way, dinda daa email kan akak gambar tu.. ;)

saniah said...

AIDAH....tu la kan..kesian dan menyesal sgt2 sbb tak dpt tolong dia betul betul..

CIKGU....akak sayang kucing gitu2 ja ...tapi time depa sakit memang jaga sungguh2 la..tapi tu la kalau luka2 ni memang tak berani...geli dan seriau..:(

MAKCHAQ.....ya la kan mak chaq..kadang2 tu makanan banyak berlebih kat rmh sayang nak buang ke bakui sampah tapi dengan ada nya kucing2 ni lega..tak lah rasa bersalah buang makanan kan :)
saya tak dpt nak buang makanan kat belakang sebab takdak backlane..taknak letak depan rumah satgi neighbour masam muka pulak..aishh ni la duk kl :(


KAK ZAITUN....ow kak zai pun buat macam tu ke? :) tu la kita ni kira macam super hero la kot kan..penyelamat kucing..tapi memang bagus SPCA ni sebab tolong rawat dan selamatkan kucing2 strays ni kan


HANIS AZLA....tu la fea..kita sama lah geli yg bukan2 kan..patut la tak jadi nurse...heeee :)

TPJ....thanks dinda..akak dah tengok gambar tu...dinda ni kecik comel lote je orang nya... :) thanks ya bg peluang pada kak

Mama Gee said...

suka kucing..tp dgn rumah yg atas kayangan ni...tak best le nk bela kucing...huhu