Wednesday, December 21, 2011

adalah saya sedang PM??

Assalamualaikum...
sebelum cerita pasal tajuk nak ber terima kasih pada komen komen memberikan doa untuk kesihatan dan juga keselamatan saya...terima kasih zu... menjengok i bertanya khabar..harap you dapat apa yang diimpikan...kita semua begitu kan..doa setiap hari kan...terimakasih juga pada cikgu terimakasih..cikgu..nak kata sihat sepenuhnya belum lagi sebab hari ni badan lebih sakit dari kemarin...ingat malam tadi dah okay..bangun pagi ni huiiii....macam seluruh badan kena lock..jem tak leh gerak...ishh dah tua lagu ni la kot..:) tapi kak positif...mesti cari jalan untuk sembuh juga..soon..InsyaAllah.....Pada kak mid iye saya ada terbaca kisah kak mid accident tu...ya Allah suspen laa...Alhamdulillah kak mid takde apa apa...berhati hati lah kak...terim kasih juga Kak Zai....memang tak keluar seharian ni...ni lepas maghrib je gagah ke giant teringin nak makan buah2an...bawak kereta pun macam robot sebab takleh toleh sangat...badan keras semacam je kak...:( anyway thanks for the ingatan...:)....Ainnoraini...sama lah kita ye...jadi mak supir...hahaha..kelakar la awak..:)

*************************************************************************

Iye berpandu kan pada tajuk di atas....tahu ke apa maksud saya PM tu? Emm Pre Menopause....ada orang yang seram bila berbicara pasal kisah ni kan....ishh saya tak...seram tak segan pun tak ....sebab ini realiti kehidupan..kena mengalami nya cuma bila tu kita tak tahu...tapi bak kata orang utara....'pelan pelan dia mai la tu...' :)

Saya ingat ingat lah saya ada mengalami sindrom sindrom menopause ni semasa pertengahan umur 30 thn dulu....yang saya alami cuma satu ni je dulu....masa tu saya heran lah kenapa bila saya terjaga tengah malam saya susah nak tidur balik...masa tu saya masih duk perasan muda sangat la lagi dan sindrom2 ni pulak langsung saya tak terpikir...yang saya tahu masa duk syok syok tidur tu tetiba terjaga dan tak boleh nak lelap balik....terkebil kebil...selalunya terjaga masa dekat pukul 2 pagi lebih tu dan berjaga sampai 5 pagi lebih...sampai ada masa tu sampai lah ke azan subuh.....

Yang akan membuatkan saya terjaga tu pulak bukan nya disebabkan oleh bunyi lori berlanggar ke...orang mabuk menjerit tengah2 malam ke...takkk ni kadang kadang oleh bunyi cicak pun saya boleh terjaga...kira macam telinga ni nipis bebenor lah masa tu...

Haa masa tu di sebabkan kurang tidur mula lah berjangkit kepada perubahan tingkah laku pulak...saya jadi nak marah je bila bangun tidur...jeles betul tengok husband tidur bagus je kat sebelah....kekadang tu pulak saya terjaga sebab dia berdengkur..eh bukan dengkur yang macam bunyi keretapi atau guruh tu..takkk ni yang bunyi angin..halus halus je tu pun saya boleh terjaga...sampaiiiii subuh...so memang saya asyik nak marah dia je lah kan...kacau orang

Mula lah sakit kepala....dan tu pulak mula lah dalam pukul 10 pagi saya dah mengantuk semula dan selalu tertidur  sampai tengahari....kira macam takde life lain lagi dah...jadi macam zombie pun ada...sebab tidur tak cukup..hemm

Rupa rupa nya sebab ni....saya sedang mengalami pre menopause...belek belek buku kesihatan memang pre menopause ni menyerang se awal nya 30 an lagi...ooo no wonder lah kan...

Selepas tu dah ok gangguan tidur...la ni saya perasan tidur malam ok nyenyak tapi panas nyaaa...berpeluh peluh...bila bangun subuh tengok t'shirt basah dengan peluh...ada beberapa kali saya bangun pukul 2 pagi bangun mandi....hemm tapi bagus juga kan..bila dah tertidur dan bangun balik tu sempat jugak saya buat Tahajudd dan sunat hajat....emm...pastu baru tidur balik la sebab badan dah sejuk...tapi betul lah..memang basah baju

Pastu dah malam panas berpeluh...kena pukul 10 pagi rasa sejuk lah pulak...ada ka? matahari dah naik dah saya rasa sejuk....emmm

Sorylah kalau topik ni anda tak suka kongsi tapi pada saya tak jadi masalah kalau berkongsi sebab macam saya cakap tadi ini realiti...kena hadapi macam mati..wajib cuma PM dan M ni datang kita kena pandai hadapi...jangan bimbang dan takut ...takde apa yang nak di takutkan..yang nak dimalukan pun takde..nak malu apa?? saya rasa ini macam keistimewaan bagi kaum hawa..unik

Cari lah apa apa buku yang dapat membantu ada di jual di kedai kedai buku jangan duk diam je kan...search lah internet..banyak kan mencari ilmu...dah tahu cara nak handle hati pun jadi senang...pada masa yang sama berdoa lah banyak banyak agar Allah berikan kita kekuatan dan kesabaran menghadapi ujian ini...bukan tu je pasangan kena aware perubahan yang berlaku kat kita ni...tak tahu nak cerita senang je...bagi je buku tu kat dia suruh dia baca sendiri...:)

Sekarang saya sedang membaca buku "CHICKEN SOUP FOR THE SOUL IN MENOPAUSE" berkaitan perubahan hormon dan hot flash yang akan di hadapi oleh kebanyakkan perempuan...hemm...bagi saya ni sekarang baru mengalami PRE ...jadi bila baca buku ni saya aware lah dengan perubahan perubahan badan...dan sekarang dah tahu lah kan kenapa pinggang dah melebar..tak makan nasi pun badan duk macam tu juga tak surut surut...hahaha..

Dan sekarang saya sedang menunggu time yang sesuai nak gi jumpa gynea saya semula...belum sampai setahun lagi...kena call klinik dia pulak nak buat appointment...:) asyik sibuk dengan orang orang mengandung...kita yang tak mengandung nak celah punya lah susah...aihhh

Dan yang saya suka bila mengalami keadaan ni ( bila time berpeluh dan sakit badan tu tak suka aaa....) ialah saya rasa bangga sebab ini menunjukkan pengalaman hidup saya bertambah...kira saya rasa bertambah matang dan bersedia untuk share information dengan orang orang yang lebih muda...so pada adik adik tu jangan malu malu nak bertanya...yang saya tahu saya boleh explain tapi yang saya kurang pasti saya akan bertanya kepada yang lebih tahu...kita tukar tukar pengalaman...boleh kan??

Tentang kisah kisah yang menakutkan yang bila menopause ni mudah dapat kanser itu ini tu..kita serah kan pada Allah ..Dia lebih tahu...doa je agar kita dijauhkan dari pekara yang tak elok...dari pada takut tak menentu baiklah kita hadapi kenyataan dan teruskan kehidupan seperti sedia kan...

Penyakit kalau Allah nak bagi tak kira menopause ke tidak...so benda yang belum berlaku jangan susah hati...hadapi perkara yang sedang berlaku ni...ingatan untuk saya sendiri ni...sebab sekarang dah mengalami pre nya..( baru 2 sindrom dah kelam kabut...hahaha ) sindrom ni datang perlahan lahan...pada saya masih ok lagi manageable lagi lah kan...cuma tak suka badan makin melebar...arghhh

So itu je nak cerita...sharing is caring kan

Apa apa pun terima kasih kerana singgah....jumpa lagi

9 comments:

♥MAMASYAZA♥ said...

bab badan makin melebar tu samalah dgn akak. tiap hari rasanya dah kurangkan makan nasi, makan pun ckit2 je. try nak kurangkan kelebaran tu. harap2 berlaku pengempisan dgn kadar segera

saniah said...

mamasyaza....hihihi..agaknya kita sebaya kot..ntah2 saya lagi tua..mmm...kita jg jangan bagi lebih lebar dah laa..nk kecik kan memang agak mustahil ha ha ha

azieazah said...

Terimakasih kerana berkongsi pengalaman SANIAH.

I pun, secara peribadi tidak begitu pasti dengan tubuh badan sendiri.

Nak kata, kena panas badan atau tak lena tidor tu tak begitu ketara sangat, sebab I tak begitu fikirkan.

Ada juga sekali sekala, cuma I tak amik pot serius.

Sekarang ni, I think I pun kena mula fikirkan secara serius bab PM nih.

I pun tak muda lagi.

saniah said...

AZIEAZAH.......mmg kita tk sedar masa PM dtg melawat...sbb bila kita rasa panas kita pikir oh cuaca panas...klau tk leh tdor kita ingat bnyk sgt pikir tp sebnarnya takde la bnyk masalah pun...cuma bg i la kan...biar fikiran kita menerima keadaan kita so that kita tkde lah nk blame sesiapa atau blame persekitaran...dulu2 i selalu mcm tu...selalu marah2 anak pd
hal kesalahan diorg krcik sgt...ni pasal PM la ni sensitif sgt...ishh i cuma relate kan pengalaman i je tau...
Thanks bg pendapat..:)

Sizuka said...

k.siti, tu symptoms PM. risau nya kalau the time comes bila I kena lalui semua tu.

fiezachommel said...

Salam kenal.
Think positive and stay healthy.Thak you for sharing.....

saniah said...

SHIDAH.......yg penting kita aware apa yg sdg brlaku dlm badan kita kan...:) so tk de lah jd deprrss nanti


FIEZACHOMEL.....salam kenal...tq letak komen.....ish i setuju sgt dgn cadangan you....;)

Ros said...

Salam Saniah,

Sangat baik info2 yang macam ni untuk kita semua ambik tau...tq banyak2 Saniah....

azieazah said...

I jawab kat sini juga pasal U rekmen novel Melur Jelita.

I dah pun buat entri review novel tu pada 9 November lalu.

ENTRI sini > “Awak Suka Saya Tak?”