Tuesday, December 20, 2011

syukur Alhamdulillah

Assalamualaikum......

terimakasih Kak Mid...menjengok dan bertanya kabar....:)
*******************************************************************************

Pujian kepada Allah yang memberikan sakit dan susah kepada kita so that kita ingat kepadaNya dan bersyukur atas limpahan rahmat Nya selama kita sihat dulu kan...di beri Nya sedikit rasa tidak selesa ni pun dah rasa tersiksa...serba tak kena...teringat arwah Ayahanda tercinta yang telah pergi menemui Nya bagaimana ayah bersabar dengan ujian Allah sedangkan saya ni baru diberi rasa tak sedap badan sikit pun dah terlantar tak berdaya...Subhanallah..moga Allah mengampuni saya... :(

Sejak hari sabtu saya dah rasa pelik..aktiviti seharian berjalan seperti biasa...hari jumaat kami semua kan balik lewat kan...selepas jamuan perkahwinan Achah malam sabtu tu kan...bangun pagi dah rasa pelik...husband yang masuk ke bilik pagi tu sebaik terpandang muka saya terus bertanya.." demam ke? " jarang sangat dia bertanya sebab saya memang jarang nampak sakit..setakat sakit kepala ( migran ) memang tak nampak di wajah...agaknya kali ni muka saya memang nampak sakit kot...kelakar juga memikirkan bagaimana lah agaknya rupa saya pagi sabtu tu???

Saya masih dapat bertahan sebab petang sabtu tu kami kerumah abang Kamal ( abang sulung husband ) berkumpul pulak di sana...nak tengok cucu sulung abang...seronok sangat sampai lupa nak ambik gambar...comel cucu pertama kami...haha...biras saya di panggil tok wan...tak taulah abang kamal nak dipanggil apa...grandpapa kot...hahaha

Dan saya pun tak tahu nak dipanggil apa...sebab dalam family husband yang 8 adik beradik tu pangkat yang biasa disebut dlm keluarga melayu tak di amalkan...so anak anak sedara cuma panggil saya aunty so anak anak dia orang mungkin akan panggil saya grand..??? tak kan tok siti kot....HA HA HA   adoiiii...

Sedap pulak kalau tak sihat ni dapat gelak gelak kan....emm layan jelahhh...:)

gambar ikhsan cik GOOGLE.... :)

Memang tak syok kalau badan tak sedap....seharian berbaring memang menjemukan bagi orang yang suka berjalan / keluar macam saya..macam hari ni saya sepatutnya ke giant sebab nak beli barang dapur...dah rasa macam ni so takdapat lah kan...tunggu malam sikit lah kot kot sihat sepenuhnya....

*******************************************************************************
Dan sudah tentu nya nak kena keluar pergi antar budak ni jugak....malam ni dia ada tusyen....last tusyen esok so lepas tu merdeka lah dia...alah tusyen untuk satu subject je....subjects lain semua dah lama cuti sebaik je habis final exam hari tu lagi....cikgu cikgu pun nak berehat lah...ehh ada cikgu yang pergi oversea..makan angin kelassss gitu...:) 

Takpa lah ya cikgu...dah setahun bertungkus lumus walaupun di bayar tapi tak semua cikgu2 yang sanggup melepaskan masa rehat dirumah dengan mengajar lagi..ada cikgu2 yang kata "ishh tak larat lahh...sepagi duk melayan budak budak tak kan kat rumah pun nak tengok depa lagi...?"

Saya tak kisah..selagi cikgu nak mengajar saya tak kisah penat mengantar mengambik...sejak hakim tahun 4 dan zulaikha tahun 3 saya dah ke hulu ke hilir menghantar dan mengambil...bukan setempat...saya menghantar mereka kerumah cikgu2 tu sendiri bayangkan kalau 4 matapelajaran?? tu masa kat sekolah rendah..masa sekolah menengah..subjek yang belajar dah banyak..hahaha walau tak semua subjek perlu tusyen tapi jenuh la juga kan..masa zulaikha form 1..hakim form 3..suhailah baru tahun 1..so cuma 2 orang le tusyen kan..tapi masa hakim form 5..zulaikha form 4 dan suhailah tahun 3 dia dah start tusyen so ke 3 nya ada tusyen sebelah petang..penat tak tau nak cerita..

Hantar orang tu ambik orang ni..kena tunggu pulak orang tu ada masa tu terpaksa salah sorang tunggu sebab mama baru hantar yang ni kat rumah cikgu yang agak jauh dari rumah cikgu yang tadi...katalah tusyen suhailah start pukul 3ptg..yang zulaikha pun sama time tapi tempat tak sama so ni nak hantar mana satu dulu ni? pusing sana pusing sini ada yang masam muka sebab sampai lambat 15min...dah kena duk belakang...:)

kadang kadang ada start pkl 3 dan yang sorang lagi 3.30...kena tunggu kat luar 15min pun masam muka jugak....haiii anak anak...mama dah berkorban segala untuk diaorang...kalau mama kerja sapa nak hantar korang..? memang kekadang tu saya berleter jugak...katalah mama ni masih kerja..korang kena datang sebelah malam..lagiii penat tau..takde rehat nanti..memang bagi anak anak yang ibu tak kerja cikgu cikgu tak nak diaorang datang tusyen sebelah malam sebab waktu malam hanya untuk murid2 yang ibubapa berkerja sahaja...takpa saya suka siang sebab sebelah malam saya dah nak buat kerja rumah yang mana sebelah siang saya tak sempat nak buat...macam lipat kain...benda benda macam tu lah kan...

Haiii kalut kan time saya dulu dulu..? sambil bawak kereta nak jemput anak dalam kepala ni duk pikir " ehh aku dah tutup ke api kat dapur tadi " atau..." sterika tadi dah off ke"....hahaha memang kalut...

Dan jangan terkejut saya memang pernah/hampir bakar rumah saya...2 kali..sebab yang pertama saya panaskan lauk dan saya keluar sidai kain pastu terus sambung buat kerja itu ini duk kejar masa lah kan satgi tengahari dah nak keluar ambik budak sekolah pulak yang kat atas dapur terus lupa..sedar sedar kat dapur dah penuh asap....

Yang ke 2 lagi hebat...saya ingat lagi...awal pagi tu husband dah pergi hantar suhaila ke sekolah sebab kat sekolah buat open day so turn saya lah tengahari tu nak gi ambik kan...dah husband balik dari hantar suhaila saya kukus pau ingat nak makan pau lah pagi tu...letak atas dapur terus saya lupa..sebab dalam kepala ni duk ingat pukul 11 nak keluar ambik suhaila..tak nak terlambat sebab kalau sekolah buat open day sesiapa pun boleh masuk..bahaya lah kan

So saya dah siap dan husband pun siap jugak nak keluar antar kereta service..saya keluar dulu lupa nak pesan kat dia la dah saya pun memang lupa langsung tentang pau tu...:)

Tau tak kami siap boleh pergi minum minum lagi sebab masa sampai kat sekolah suhaila tak nak balik lagi...pastu dalam pukul 1 gitu kami pun balik...sampai2 je zulaikah masuk dulu pastu dia datang kat saya...dia tanya " mama masak apa tadi..?" saya boleh duk terpegun plak...pastu baru " Ya Allah....pau.."...dia kata dalam rumah penuh asap...Allah Allah....urut dada ja lah saya...ishh syukur lah Allah selamatkan rumah saya...berapa jam tu saya kukus pau..???

Masuk dalam dapur bukak tudung periuk kukus saya..tengok pau dah jadi BATU...seram saya bila ingat balik....tak nak laa lupa lupa lagi..sekarang kalau nak keluar kelam kabut macam mana pun saya mesti jengok dapur dulu....pengajaran untuk diri sendiri

Okaylah...tu je nak tulis kali ni..pot pet pot pet pun letih jugak kan...so saya nak BW lah pulak...badan masih sengal sengal tak dapat nak merayau rayau kat luar rumah so saya BW je lah kan...:)

Apa apa pun terima kasih kerana singgah...

p/s...jangan jadi kalut macam saya ya...sila check setiap penjuru rumah sebelum keluar rumah ya... :)

6 comments:

MamaTiaMia said...

Salam Saniah..datang melawat Saniah yang tak sihat,hope you dah sihat by now and rest banyak2.Kita orang perempuan ni kalau setakat sakit sikit2 macam tu lah kan..we never show it;) Dah bear anak dara Saniah ya:) betul tu kadan2 terlupa puny pasal yang boleh bawa kemalangan so risau kan.. memang betul kena check banyak kali sebelum keluar.So get well soon and take care Saniah.

saniah said...

wkmsalam zu...oo sihat dh..tq zu ambik masa singgah kat 'rumah' i ya..u too take care ok..

Dinas Aldi said...

Cikgu2 kat sekolah saya pun ramai pi obersea. Saya asyik dok obersea langkah laut pi Penang saja, kihkih!

Memang takut la kalau keluaq terlupa tutup api ni, adoi, risau ohh!

Saya memang tak buat tusyen, balik rumah tak mau fikir pasal keja lagi dah. Tension. Tegang urat kat lehiaq ni ha.

Semoga kesihatan kak Saniah bertambah pulih macam sediakala naa :)

che mid said...

che mid pernah terkena.. kalut dan serabut ke hulu hilir anta anak.. eksiden kat tengah-tengah trafik lite rosak.. masuk spital...

Zaitun said...

Semoga saniah dah sembuh,jangan keluar rumah kalau belum sembuh sepenuhnya,nasihat seorang kakak hehehe...

Memang betul kak Zai pun macam tu kalau keluar rumah banyak benda yang diingat,risau, kepala pikir macam2.

sekadar satu coretan said...

dah shat ye kak...alhamdulillah...

saya pun biasa buat kerja jadi mak supir ni...ambik anak2 kat sekolah..hantar dia gi mana2 la...