Monday, May 16, 2011

SELAMAT HARI GURU...cikgu..

Assalamualaikum...

selamat hari guru pada blogger cikgu cikgu (kalau ada yg membaca lah kan..)

aku suka cikgu...pernah dapat tawaran buat TESL...p interview je laa..tak tau la pasai apa tak lepas...sedih sedih...pastu try lagi minta maktab tapi dapat halangan dari family pulak dahhh...sebab depa nak aku buat computer science masa tu aku dah dalam ITM...sekarang UITM...huhuhu...sedih lagiii...depa ni punn dah aku minat nak jadi cikgu tu pasal aku mohon...bagi la kan...tu pasal lah aku tak dak minat nak teruskan pelajaran kat ITM dan "grad" awal dari kawan kawan....padan muka aku...:(

tapi sekarang aku dah redha dahh....dah terima kenyataan yg aku memang di takdirkan untuk jadi "superwoman" dan "superMOM" dan jadi super duper housewife....ooo jgn ingat mudah ooo...macam2 dugaan dan cabaran yang aku hadapi untuk maintainkan marriagge kami ni...sabar adalah kunci segala gala nya...kan ke sabar tu separuh daripada iman?? huh...kena betul betul sabar dan banyak kan solat..pendek cerita kena banyak2 beribadat....

Hishhh nak melalut lagi tuu....

Tengok gambar ni.....


ok ok..dah habis la kan ucapan untuk guru guru sakalian..hehe...harap harap cikgu cikgu kita akan lebih lagi bersemangat mendidik anak2 murid dia orang ni apatah lagi hari ni cikgu2 akan dapat pelbagai hadiah dari anak murid kan...emm aku paling suka bab ni...setiap tahun aku dan suhaila akan terjah ke gift shop kat taman permata sini macam2 adaa....borong sakan lah...

kalau tahun tu dia suka pada 6 orang cikgu yg mengajar dia so kena beli 6 hadiah laa....ada sekali tu dia nak bagi pada 8 org guru...bagi mug pulak tu...hah siap 2 shoping bag kena bawak....yang aku kat rumah duk risau takut la kalau2 dia terlepas beg2 tu...berderai la mugs tu semua....tapi yang aku syok tu bila dapat tengok muka dia tersengih je masa ambik dia dari sekolah tengahari pastu....amboi happy betul dapat tunai kan hajat hati...

Tapi tahun ni dia decide nak bagi kad pulak....hehehe agaknya dah penat mengheret beg2 berat kot...atau mungkin sebab dia dah nak senior kot...ya la kan ke dia dah tahun 5..jadi perasan macam dah besar la gitu...hehe

apa pun yang dia nak bagi aku tetap sokong...janji hati dia puas dapat express perasaan dia terhadap cikgu....ya lah kena ajar dia tunjuk kan kasih sayang kalau sayang kan seseorang...aku selalu cakap macam tu kat dia...selalu nya dia tersipu sipu malu...biasalaa mama dia ni jenis muka tak malu...hahaha...apa apa laa dik...

Budak2 suka dapat pujian lebih lebih lagi dapat ucapan terima kasih dari cikgu dan pastu cikgu puji pulak hadiah dia...emmm senyum lebar lah kan...

anak2 aku ni dari abang sampai ke adik ni..semua nya anggap cikgu macam keramat...apa cikgu cakap semuanya betul..jgn la aku nak pandai2 cakap cikgu salah...hishh..rimas jugak tu tapi takpa lah biar diaorang hormat cikgu daripada duk belasah cikgu kan...kuss semangat bila baca kisah budak sekolah belasah cikgu....minta jauhkan lah perangai baran takkena tempat tu dari pada anak2 aku...

pernah sekali aku dengar si hakim kutuk cikgu sekolah dia...masa tu dia dlm form 4 kot...pastu cepat je zulaikha nyampok "hah..kutuk la cikgu nanti tak berkat belajar tauu...mana boleh kutuk2 cikgu.."...wahhh masa tu aku bangga sangat dengan zulaikha (not that sebelum tu aku tak bangga dgn dia...bangga dgn anak2 everyday tau....)


dalam keluarga aku..ada ramai cikgu...bapak saudara aku (abang ayah) suami istri cikgu...anak sulung diaorg cikgu kawin dengan cikgu jugak dan cucu diaorg jugak cikgu...anak Wa aku ada 3 org cikgu salah sorang tu kawin dgn cikgu ...abang aku cikgu..adik pompuan aku pensyarah (cikgu ler tuu..) dalam keluarga pakcik aku ( dia ada 2 org anak je..) ke dua dua anak dia cikgu...hehe dan arwah mak abah mertua aku dua dua cikgu ( FIL aku pensyarah kat maktab..cikgu la tu kan..)...aku ada SIL yg jadi cikgu dan anak dara dia juga mengajar kat MSU..cikgu kan? tengokla ramai nya pendidik dlm family kami...hehe

Emm paling aku tak suka ada orang kutuk cikgu dan juga ada cikgu yg tak bagi anak diaorang jadi cikgu...kenapa cikgu tak bagi anak depa jadi cikgu? pelik laa...kerjaya sebagai cikgu ni bukan nya hina tau...habis tu kenapa tak bagi anak jadi cikgu? Aku harap sgt salah sorang anak2 aku jadi cikgu...kalau semua jadi cikgu pun aku tak kisah...cikgu ni kerja dia mendidik...tak kira mendidik kat sekolah rendah menengah atau universiti...tetap juga mendidik...mulia tuuu...sampai tua orang masih panggil kita "cikgu"...best kan? :))

So kalau boleh tukarla minda semua..fikirkan generasi akan datang kalau di didik oleh golongan yg tak minat jadi cikgu...yg jadi cikgu sebab takde kerja lain..tu yg duk jadi cikgu2 abuse murid2 tu...kesian generasi akan datang...

aduss...membebel lagi aku...


ok ok laa...sampai kat sini dulu...apa apa pun "SELAMAT HARI GURU.."...jadi lah guru yang terbaik biar anak murid mengingati anda sebagai cikgu BEST!!! ya laa kan ke tak syok kalau anak murid mengingati anda sebagai cikgu yang tak best kan kan?..:))


thanks for droping by...:)

4 comments:

Kakzakie Purvit said...

Anak-anak rasa gembira bila dapat memberi sesuatu buat guru-guru mereka walaupun bukan itu yg diharapkan oleh gurunya.

Moga guru-guru bertambah tabah mengharungi kerenah dunia pembelajaran sekarang.

Selamat Hari Guru...

saniah said...

Ya..itu lah yang kita harapkan..tadi tengok rancangan khas sempena hari guru kat tv1 dlm berita wilayah..bergenang air mata tgk ketabahan cikgu2 mengajar di kwsn org asli..dah la kwsn tiada teknologi moden..berjauhan dr kaum keluarga pulak tu...aii salute pd cikgu2 trsebut..

fadh leyanie said...

menjadi guru satu pkerjaan yang mulia..
tanpa guru tak terciptalah ank bangsa yg berjaya,,
selamat hari guru ^^

saniah said...

betul tu...:)
namun ada 1 dlm 10 guru2 yg kurang memberi komitmen yg padu dlm pekerjaan dan kita harap mereka ini akan berubah...
selamat hari guru..:)