Thursday, March 24, 2011

my thought

hari ini aku buat keputusan delete semua post2 yang lama dan make a fresh start...or start over..erm mana yg betul..? Apa-apa pun aku cuma nak tulis tentang my interest..apa yang mengundang minat aku dan aku memang ada banyak minat....dari memasak ke menjahit..wahh menjahit?? ala setakat crossstitch dan sikit2 jahit sulam tu boleh laa..dan memasak?? setakat nak goreng nasi tu boleh laa..

Anak bongsu aku suhaila ni bila aku buat nasi goreng dia selalu tanya mama buat nasi goreng apa? aku jawap le nasi goreng mama laa...ye lah aku berpeluh peluh mengoreng apasal nak letak nama lain pulak...? so normally kalau buat nasi goreng kampung ke nasi goreng cina ke aku cuma cakap nasi goreng kampung mama hehe...tapi jadi pelik pulak bila letak nama nasi goreng cina mama...haha Actually aku inspired by shidah dari http://dairimama.blogspot.com/ dan yani dari http://kitchenguardian.blogspot.com/..aku nis suka membaca lately i developed interest baca blog2 yg aku jmp kat web..dari blog dairimama aku belek belek lagi blog org tu org ni...ada yg menarik aku add kat favaourite tapi ada jugak yg aku rasa memang 100% nak buat bisnes so aku tak berminat. Aku suka blog yang bagi info dan writer dia tak kedekut sharing info dgn org..so aku suka baca blog shidah dan Yani ni pulak aku jumpa blog dia dari shidah...banyak info tentang masakan yg aku dapat.

Aku mencari masakan yang simple...sedap dan cepat siap so kedua dua blog ni memang sesuai dgn aku yang sebenarnya kurang pandai di dapur....haha

Aku ingat lagi masa belum kawin dulu..selalunya aku yg buat biskut dan kek bila time raya..tapi kenapa bila dah kahwin ni aku jadi lupa semua tu? Bila pikir2 kan pulak ye lahh mana la aku nak buat semua tu dah masa tu aku bekerja..balik rumah masak ala kadar ja tu pun dpt makan around 8.30pm...mana nak tengok kerja sekolah anak2 lagi...pastu nak kemas dapur masa tu juga nak masukkan kain dlm mesin pastu nak sidai lagi....tu belum time nak lipat kain baju lagi...ishhh kelam kabut nya hidup aku masa tu...mcmana nak belajar buat biskut dan kek yg pelbagai tu? tapi kalau mr.H aku ni jenis ringan tangan menolong memang la tak menjadi masalah besar kan? kan?

Tapi owner blog the kitchen guardian tu aku amat2 salute laa...dah la kerja kat tgh2 KL yg sibuk dgn jem tu dah sampai kat rumah lepas masak makan tengok kerja sekolah anak pastu gegas ke dapur untuk siapkan oder dari customer pulak....ya Allah mana dia dapat tenaga tu? Tapi iyalah kan kata org nak seribu daya taknak seribu dalih...dan aku termasuk dlm seribu dalih tu laa...pakar memberi dalih...

Seingat aku kami beli oven 5 tahun lepas..pastu rosak aku ganti dengan oven noxxa dari amway yg mana boleh buat roti dan bake jugak tapi roti tu cuma 3 kali aku buat sebab bila dah duk pindah sana sini part yg penting untuk menguli tepung tu hilang so tak dapat lagilah aku buat roti...haha sebenarnya boleh oder dari amway tapi entahlah mungkin malas kot...tapi aku banyak kali juga buat kek guna oven ni...so okay laa kira berbaloi juga la beli oven ni..walaupun kecik cinonet je.

so sekarang aku determine lah..nak start balik belajar baking ni..raya tahun ni aku berazam nak buat biskut sendiri (yg mudah semesti nya...simple but rasa nya mesti sedap...nice..ehemm) Aku akan update kan segala resepi yg aku dah cuba...jadi ke tak jadi ke aku akan update hehe ..

No comments: