Monday, May 14, 2012

hadiah paling bermakna

Assalamualaikumwarrahmatullah

Rasanya dah 5 hari tak update blog...hemm macam biasa penyakit M..takboleh nak nolong aihh

Sana sini dihebahkan tentang haram sambut hari ibu..hemm saya pun baru tahu..walhal hari sabtu buat makan makan kat rumah mengenangkan mak akan terbang balik ke kodiang sabtu akan datang ni ( 19hb nanti..)

Tak berani nak komen komen sebab diri sendiri pun kurang ilmu...tapi bila ulama' kata haram tu maka saya akur je...tak rai dah lepas ni...namun di hati ibu dan arwah ayah tetap disanjung...siapa lah kita tanpa didikan mereka...takde tegur dan tunjuk ajar dari diaorang saya rasa hidup memang tak teratur....doa mak ayah paling makbul so...kalau dipikir memang tak wajar hanya memperuntukkan sesuatu hari saja untuk diaorang...macam yang suhailah cakap.." every day is mother's day la mama...." itu kata anak saya....tersenyum sendiri..budak niiii... :)

Terkenang sewaktu dilanda krisis yang menyesakkan hati...saya merayu pada mak..."mak tolong...doa kan kami ...hati susah ni "...mak jawap " setiap masa mak doa kan...sabaq la banyak banyak..sembahyang jangan tinggal.." ya..kadang kadang kita terpaksa...dugaan dalam hidup diberi Allah kerana sayangkan kita...kerana dugaan dari Nya juga kita kembali kepada Nya dan kepada mak ayah mohon bantuan...sentuhan makayah sesejuk air gunung..doa mereka mujarab dan dimakbulkan...jasa makayah tak boleh nak dinilaikan dengan emas permata...bak kata seorang rakan baik saya....kalau kita taburkan emas meliputi kubur dia nanti pun tak dapat nak disama kan nilai dengan apa yang dah makayah buat kan untuk kita...

Jangan lah tunggu makayah dah tak ada baru nak berjasa..buat tugu peringatan pulak untuk diaorang...ishhh ya lah kadang kadang manusia ni bila orang tu dah takada baru lah menyesal sebab tak luang kan masa untuk diaorang...harap kita jangan jadi macam tu..

Kami adik beradik beruntung dikurniakan Allah perasaan saling bertolak ansur...tak ada rasa cemburu dan dengki...Alhamdulillah pasangan masing masing pun begitu...tak de nak hasut gitu gini...mak tinggal di klang di rumah adik perempuan saya...Alhamdulillah dikwa mempunyai rumah yang lebih selesa untuk mak diami dengan bilik yang besar di tingkat bawah ada bilik air yang selesa...nak dibandingkan dengan rumah saya...comel lote..untuk orang yang menggunakan tongkat 4 segi nak begerak tu memang sukar...kira rumah saya ni tak friendly lah untuk mak...malah saya pun risau kot2 mak jatuh dalam bilik air...hati senang mengenang kan mak dalam jagaan yang sempurna...dikwa pula memang ada kepandaian menguruskan orang2 seperti mak...Allah tu maha mengetahui..setiap kejadian ada hikmah dan rahsia tersendiri kan... :)

Semalam pergi KLCC...masuk kinokuniya...rembat 3 buah buku husband tengok terkejut jugak ..selamba saya kata " happy mothers day.." dia kata " last week je baru beli buku.." saya jawap..." biasa laaa...kan everyday is mothers day.." heeee :)

Terus terang saya katakan saya tak perlukan hadiah dari anak anak...saya dah dapat hadiah terhebat dan tiada nilainya..tau apa? Hadiahnya ialah...menjadi surirumah..saya dapat membesarkan sendiri anak anak depan mata..dapat sediakan keperluan mereka sendiri..kalau dulu masa bekerja saya kena percayakan orang lain untuk menguruskan anak anak..hati tak pernah senang...namun nak kerja kan..jadi terpaksa lah...tapi Allah kasihan kan saya...Dia berikan rezki ...Dia berikan suami yang memahami..saya dapat menguruskan mereka sendiri.

Keperluan saya tak besar...saya tak perlukan baju sutera ..saya tak perlukan handbag berjenama untuk saya gendeng sana sini...saya tak perlukan gelang emas besar kelingking..dan yang paling utama saya tak perlu berhutang untuk dapatkan semua tu sebab keperluan saya kecik je...kalau ada saya terima tapi kalau tak ada tak jadi hal buat saya...agaknya sebab tu saya jadi begini kot...Jadi inilah hadiah sepanjang hidup buat saya...Allah yang beri kan....Alhamdulillah

So apa apa pun terima kasih kerana singgah...have a productive week everyone..me? owhh ...i have 3 books to finish...boleh rabun bijik mata nih..:)

jumpa lagi ya...:)




10 comments:

Nai @ TPJ said...

Besar pahalanya berenti keja nak uruskan anak2.. Tahniah dan smoga makin happy dan dpt beli buku hari2..

xoxo, TPJ.

Dinas Aldi said...

Memang besar nikmatnya bila dapat membesarkan sendiri anak2. Tak semua orang dikurniakan nikmat tu, susah nak dapat. Alhamdulillah kak Saniah dapat memilikinya :)

MulutPayau said...

jasa dan pngorbanan ibu ayah terlalu besar....hnya Allah mampu memblasnya...

Saya cukup kagum dgn akak...sanggup berhenti kerja utk mmbesarkan anak2 sendiri...bukan semua orang dapat melakukan pgorbanan seperti akak...

Unknown said...

As salam Kak,

Sy pun taknak komen byk2 pasal hari ibu ni tp sy nak share something di sini http://www.ikimfm.my/ikimfm/

Di sana ada pandangan beberapa ustaz yg boleh kite nilaikan...

Smlm saya ucap selamat hari ibu pd mak & mertua sy, dgr suara mereka sgt happy... Moga2 dapat pahala di situ... :))

Selamat Hari Ibu kak! :)))

Aidah said...

Ye ke haram? Akak tak tahu pun. Cuma bila layan dia lebih2 sikit hari tu, dia senyum meleret sampai petang. Suka buat mak tersenyum happy macam tu. Mak akak ni kalau kita wish dia birthday atau mother's day, dia memang happy kemain. Hihihi.

Zaitun said...

Kak Zai pun tak tahu benda tu haram.

Betul kata anak saniah hari2 pun hari ibu...
Bukan kita yang sibuk nak sambut tapi suami dan anak2 terpaksalah kita ikut kan.

rieda_ffya said...

btui...harapan seo ibu bile anak2 berjaya depan mata...salam perkenalan..

makchaq said...

Salam perkenalan

Makchaq tak tau pulak ada fatwa haram ni..

Apa pun kita ikut la kata ahli agama..

Ros said...

Assalamualaikum Saniah,

Kak Ros pun sependapat ngan makchaq,apa pun kita ikutlah kata ahli agama....

Mila@Rimbun said...

baru ni terbaca pasal hari ibu haram... tak pernah terbaca plak sebelum ini.. tp selalunya takdelah sambut pun hari ibu, ada masa kelapangan tak kisahlah bila akan sentiasa meraikan ibu... yg penting sentiasa doakan kesejahteraan ibu.