Sunday, April 29, 2012

tengah tengah malam baru teringat...

Assalamualaikumwarrahmatullah...

Hari ni saya makan tako... pernah makan tak ? alaaa yang 3 biji macam coq badak tu..ada juai dalam jusco..syok kan tengok diaorg masak benda ni..gelek gelek dah jadi bulat..kena gi kursus kot kalau nak masak benda ni..rasanya? ikut selera saya ni..memang lah sedap sangat..suka sangat sampaikan teringat ingat. Ajak suhaila pegi jusco tengahari tadi then terasa malas lah nak drive..ajak husband..dia malas tapi kena paksa ikut juga...huh paksa orang yang tengah takde mood nak jalan ni memang buat sakit hati je..nak aje suruh dia patah balik ke rumah...ishhh

Tak pe lupakan kisah tu...so dapatlah saya tako..makan kat rumah..tahan je selera tu tengok suhaila dengan husband makan mee claypot yang husband kata dah tak rasa macam dulu...memang betul lah saya rasa dari periuk suhaila...hemm lebih kepada rasa sup ayam..apadddaaa...agaknya dah tukar tukang masak kot...:)

Mood husband pun dah okay..tambah lagi saya kata esok nak buat apple crumble lagi lah dia suka..memang favourite dia makan dengan ice cream vanila...sedappp...masuk supermarket beli brown sugar dan butter..tu je yang takde kat rumah...bahan bahan lain dah ada ....rasenya lah :)

Oya tengah tengah malam ni teringat nak cerita ni..dah panjang lah pulak intro dia..:) sori aaa

Saya teringat masa kat bandung ( bosan kan? cerita bandung lagi ) hari tu saya tengok tv diaorang..berita masa tu..ada 2 kisah melibatkan kanak kanak...sorang kanak kanak tu kaki tersepit kat mesin basuh..yang sorang lagi kalau tak silap melecur kena air panas

Yang menarik perhatian saya ialah cara penyampai berita tu...terus terang je dia kata " akibat dari KELALAIAN kedua orang tuanya lah menyebabkan si permata hati mendapat kecelakaan ini..." wahhh penyampai berita kita ada berani cakap gitu?

Teringat kisah arwah Dirang ( AlFatihah utk adik Dirang...) masa hilang tu..saya rasa ramai yang komplen kata mak dia tak sepatutnya biarkan dia ke kedai sorang sorang...mak apa lah ralit dengan FB sampai malas nak masak...bla bla...pastu ada pulak orang yang marah kat orang orang yang tegur mak dirang ni kan...ada yang kata tak patut kata macam tu..

Saya geram jugak...apa salah nya menegur kalau boleh mengelakkan orang lain terikut atau yang tengah melakukan pekara yg mak dirang buat tu berhenti ralit depan lap top dan start menjaga family...pergi lah masak...kemas rumah..tengok anak anak tu..kalau diaorang dah tidur tu boleh lah kalau nak bukak laptop tu...ini benda yang tak penting di utama kan

Bila dah jadi bencana pandai pulak kata dah takdir...Allah bagi akal suruh pikir dan beringat...memang lah kita tak boleh lawan takdir Allah..dah Allah dah tetapkan tapi kita juga kena ingat..kita tak tahu bila benda benda tak baik boleh berlaku...hanya Dia yang tentukan so bagi saya...biarlah kita beringat dan berwaspada...ingati yang tersayang...tak ada ruginya kita berwaspada dan berhati hati kan...haii bunyi macam marah..sebenarnya memang marah sikit..:)

Saya sendiri dah pernah terlalai dalam menjaga anak...dan sampai sekarang asyik berderau darah kalau ingat perkara tersebut...nasib baik saya sempat ingat..cepat cepat bertindak...

So apa yang boleh di simpulkan di sini...dont take your love ones for granted...anak tu suatu amanah...amanah dari Allah..jadi kena lah jaga betul betul...ingat dulu mak kita...jaga kita sampai nyamuk pun tak boleh gigit dan kita pun bila dah jadi ibu begitu jugak kan...anak kena gigit nyamuk cepat cepat cari mopiko sapu...jatuh sikit je kita dah tak boleh tidur....selama 24jam berjaga kot kot dia termuntah ke apa ke..hemm itulah kasih sayang dan tanggungjawab...

Itu lah je yang nak saya cerita kan..lebih kepada bebelan sebenarnya..beringat sebelum kena..at least kalau berlaku juga kita tak lah ralat sangat sebab segala precaution dah kita buat..itu baru takdir jadi kita redha..Allah lebih mengetahui kan

Apa apa pun terima kasih kerana singgah...jumpa lagi ya

p/s....entry ini jugak adalah peringatan untuk saya juga..jadi harap jangan ada yang kecil hati yaaa...bebelan dari seorang kakak...:) :)

13 comments:

Nai @ TPJ said...

Salam. Akak, mcmana la nak teruskan hidup kalu jadi menda2 tak elok kat anak2 disebabkan kelalaian kita? Aduh kakak.. ai ni anak seketul je.. Na'uzubillah...!

Nisa said...

Tako memang sedap, but I love sushi dalam Jusco tu. Dah dua hari berturut-turut saya makan sushi sotong. So yummeh!

Unknown said...

is baru sempat singgah hari ni... tersibuk sikit 4 da whole week... sory ye (^___^)

hmm...tengat anak2 ni.. mang kena sentiasa berjagakan.. moga2 dipelihara Allah hendaknya...

p/s: is xnah makanpun tako tu.. kena gooooogle ni (^___^)

Zaitun said...

Kita sebagai ibu bukan setakat menjaga makan minum, pakai tapi segala yang bersangkut dengan kebajikan anak2.Walaupun mereka dah besar dah tanggung jawab kita untuk mengingatkan selalu benda2 yang boleh atau tak boleh mereka lakukan.

MulutPayau said...

aduhhh..mmng tk boleh byngkan, akibat kelalaian kita..anak2 jadi mngsa...peringatan utk diri saya jugak...kadang2 leka sangat...

Nida said...

As-salam...

Betul tu... Nida ni pun kadang2 leka juga... tapi bila teringat kes Dirang tu cepat2 off kan komputer ni..:)

Dinas Aldi said...

Betoi la, takut jugak terjadi apa2 pada bebudak kecik yg masih terlalu muda untuk tau bahaya yg mungkin menimpa depa atas kelalaian kita. Saya pun pernah berderau darah bila pusing2 tengok anak menakan saya hilang di tepi. Nasib baik dia pi tak jauh. Lepaih tu saya pegang tangan dia tak lepaih walaupun dia keriau selop nak jalan sendiri.

Azian Elias said...

Pasai Dirang gak lah i tak benarkan laggi anak lelaki pegi masjid jalan kaki sorang walau umur dah 15 tahun.takutt..

Mak Wardah said...

Betul kak, saya sebagai ibu terima sepenuh hati peringatan akak tu.

Hanis Azla said...

he..he.. selalu mcm tu kak, mmg mcm nak suruh patah balik aje bila orang tu mcm terpaksa aje ikut kita.. kes dirang tu, kita ambil iktibar dari kisahnya.. kdg kala sikap org lain seperti cermin pada diri kita.. cumanya kita sendiri tidak sedar sehinggalah perkara yg tidak elok terjadi pd orang lain.. pada waktu itu barulah kita sedar yg kita juga sebegitu, cumanya kita lebih bernasib baik.. semoga anak2 kita semua sentiasa dilindungi..

che mid said...

Salam.. apa kabar .. macam-macam berlaku dalam masyarakat skrg dan semua orang terlibat secara langsung atau tidak. yang dikatakan lalai telahpun menanggung hukuman atas kelalaian mereka. yang lainnya mesti teruskan hidup dan berhati-hati.

Akak... emm..memang sangat busy .. cuma simpan dulu dari bercerita di blog ni..

sekadar satu coretan said...

Mmg kene berhati2 sekarang ini kita tak boleh leka dgn anak2...

Ros said...

Assalamualaikum Saniah,

Betoi tu Saniah,anak2 ni adalah amanah Allah kat kita,memang wajib kita kena jaga elok....