Tuesday, March 6, 2012

nak belajar pun susah

Assalamualaikumwarrahmatullah..

terimakasih kawan kawan menjengah dan memberikan kata kata semangat dan doa untuk saya ketika tak berapa sihat beberapa hari lalu...sekarang dah sihat..cepat betul baik dan saya pasti ini semua berkat doa ikhlas kawan kawan dan telah dimakbulkan Allah ...masyaAllah..SubhanAllah..Alhamdulillah..Allahuakbar
Syukur sangat sangat...

Awal awal tahun lalu saya ada menceritakan keinginan saya belajar agama..belajar mengaji kan...sampai ke bulan mac ni pun belum lagi terlaksana...haiiihh

Mula nya kami ( saya dan seorang kawan ni ) nak belajar mengaji dengan seorang ustaz dari masjid berdekatan rumah sahabat saya ni...masa belajar adalah ketika anak anak kami ke kelas tambahan dan bila anak anak balik dari kelas mereka pula mengaji..jadi taklah menganggu pembelajaran diaorang ni kan.

Sepatut nya kelas start hari ni...suhaila dah siap membawa kitab AlQuran ke tempat tusyen nya yang kemudian akan dijemput oleh sahabat saya kerumah nya sebab kelas di jalankan di situ....tapi bila di tunggu dah pukul 5.30 ptg ustaz yang ditunggu tak datang malah bila di tanya dia kata dia dah menghantar pengganti tapi pengganti pun tak datang...apa hal?

Hari ni memang kami berdua uzur ( kebetulan lah pulak..) jadi kami memang tak dapat serta tu pasal saya tunggu je di rumah saya...dah jadi begini nampak gaya si suhaila cuma berseronok lah bermain dengan kawan baik dia tu...amboiii

Sahabat saya telah menghubungi seorang lagi ustazah yang mengajar berdekatan rumah nya...ustazah memang boleh mengajar malah setiap hari pun boleh..masalah nya dia tak mengajar orang dewasa....aikk macam mana ni? susah kot nak mengajar orang dewasa...ya lah ingataan dah tak berapa tajam kan...ha ha ha

Kesian kami...kena lah tunggu...nasib baik juga tak jadi dengan ustaz tu sebab mula nya saya agak keberatan nak belajar dengan ustaz...lelaki kan..susah sikit nak bertanya kan soalan soalan sensitif ni...saya kan pemalu...aihhh sabor je lah.

Tapi sememangnya kami berdua memang mencari ustazah pada mula nya...tapi nampak gaya macam susah pulak ustazah ustazah ni nak bergerak...mungkin kebanyakkan nya telah berkahwin dan terikat dengan tanggungjawab sendiri...tak pa lah..kan..tapi masalah nya yang single pun tak ada...:)

Kelakar juga ya...tak pa lah buat masa ni anak anak dulu lah belajar...mak mak baca sendiri dan kalau boleh nak cari CD mengaji...boleh beri bantuan kot...err....sesiapa boleh cadangkan kat mana nak cari CD mengaji yang boleh dipercayai?? ya lah sekarang ni kan banyak ciplak ciplak ni...taknak dapat cd yang ntah apa apa ayat dia baca nanti...takut juga kan
Kalau ada boleh share kan tak? minta bantuan... :)

okaylah...terima kasih kerana singgah...jumpa lagi

8 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam akak syg..maaf lama tak bertny khbar..busy sgt2.

hrp akak makin sht dan cergas bgi johan..hihi

akak, adik doakan usaha murni akak berjaya dpt ustazah yg baik dan bagus ye.ada ilmu nnt sampailah kat sini walau hny sepotong ayat.muahhh .miss u akak.

azieazah said...

Allahuakbar... U sakit ker SANIAH? Sori la I tak sempat nak masuk sini baca. Banyak hari ni I sibuk sangat. Alhamdulillah U semakin ok.

Bagus la jika dapat belajar mengaji lagi. I dulu, arwah Ayah bising gak soh saya ulang mengaji bagi betoi tajwid.

Jika ada yang boleh mengajar, elok kan kita dapat belajar mengaji lagi...

saniah said...

Miza....iya la tu..akak blajar pun blum mcmana nk mngajar...hehe
Alhamdulillah dh sihat sikit..bdn dh tua..:) take care syg

saniah said...

Azieazah...ishh u ni...i sakit sikit jaa...takpa dh baik ni..:)
I paham u baru start krja ni sibuk..takpa aihh...i blh g BW ke rmh u kan.. :)

Dinas Aldi said...

Mengajaq orang dewasa yg umoq macam kita ni memang lebih mencabar dari mengajaq murid sekolah. Ini ayat sedaq diri dari saya, kahkah!

Takpa, niat yg baik tu pasti akan dipermudahkan olehNya. Kalau tak dapat lagi tu, mesti ada hikmahnya. Insyaallah akan dapat jugak nanti.

saniah said...

Hehe cikgu...salah tu...umoq mcm kak ja..cikgu muda lg..:)...tu la kak pikir pun mcm tu la..mesti ada hikmh yg kita blum nmpk...tkpa pelan2 la kan

NzA said...

niat saniah tu dh mendapat ganjaran pahala brganda2.....selagi ada ruang mmg kita perlu prbaiki kelemahan diri ttp masalahnya skrg mmg sukar utk mencari guru2 mengaji ni.....

ttg CD tu xdptlh sy nk bagi cadangan..kalau boleh tnyalh pd org yg arif....moga allah makbulkan niat suci saniah....

Hanis Azla said...

seronokkan kak dapat belajar ilmu agama ni.. saya pun hari sabtu klu sempat ikut mengaji di surau..