Wednesday, February 1, 2012

saya rasa...

Assalamualaikum...

nak tulis sikit je..(iye kee...??)

Kebanyakkan orang sekarang ni ada akaun facebook kan?
Hemm saya pun ada...nak add saya taip je nama saya...saniah talib atau email sititalib@yahoo.com ada la keluar wall saya

Okay now nak cerita pasal yang saya rasa ni....hemm lately ni rasa diri banyak kekurangan...kurang amalan la apa lagi..umur dah meningkat..tingkah laku kena berubah..pakaian pun sama lah...dan yang pasti nya kena tambah amal ibadat..macam list azam saya hari tu la kan...

Dan saya suka dengar ceramah agama sekarang ni...senang je..masuk youtube.com macam macam ada...ceramah orang putih...ceramah melayu..ceramah arab...ehh arab tak de lah saya dengar dah tak paham kan..tu yang rugi..rasa nak gi ambik kelas bahasa arab laaa...

Ceramah agama bahasa Inggeris saya selalu tengok dari Ismail Ibn Menk...dia mufti zimbabwea....sedap bila dengar dia mengaji..aduhaiii...

Ceramah agama dari Ustaz Azhar Idrus pun dah jadi pilihan saya...best..cuma kekadang tu jemaah yang mendengar tu macam lupa diri pulak..pergi dengar ceramah macam depa nak pi tengok raja lawak...masing masing macam bukan bukak telinga untuk dapatkan ilmu2 yang disampaikan tapi masing masing macam duk tunggu apa kata kata ustaz yang jadi lawak...sebab ustaz ni masa mengajar dia melawak dan diaorg ni pulak bila ketawa tak ingat duk dalam masjid ke duk kat dataran merdeka..aihhh agaknya gaya bahasa yang dia guna tu kelakar kot. Tapi saya tak nafikan banyak saya belajar dari ustaz ni..kita boleh pilih nak dengar bab apa..sekurang kurang nya segala was was saya tu terjawap la jugak

So bila dah duk sumbat telinga dengan bacaan AlQuran dan ilmu ilmu agama sikit sebanyak yang saya rasa boleh share...saya share la kan...dah pulak ada Facebook ni..tekan je butang share kat youtube terus masuk terpampang la kat wall saya..

Yang saya buat tu saya tagged pada Hakim dan Zulaikha..pasal solat...pasal tanggungjawab anak kepada ibubapa...alah yang diaorang dah tahu tapi saya saja nak peringatkan lah...dah duduk jauh jauh ni kan tanggungjawab sebagai ibubapa tetap kena buat juga..tak lepas sampai mati.

Saya risau sebenarnya kot kot anak anak lari dari landasan agama...lupa sembahyang...lupa batasan berkawan...aihh macam macam dalam pikiran...ada orang kata " alahh biarla depa nak belajar hidup..nanti depa tau lah.." masalah nya depa tu tau dari mana? dari mana depa kutip pengajaran tu? kot kot depa dapat dari kawan yang duk clubbing memanjang jadinya hidup depa bukak mata nak clubbing ja la...sembahyang ke mana...amalan yang lain kemana...ilmu nak di belajar ni banyak..termasuk lah ilmu mengarut..ilmu sesat..tu pun ilmu jugak...dan yang pasti nya manusia ni lebih tertarik kepada yang seronok..tu yang saya risau..hati mak..

Rupa rupa nya kegiatan saya menyelit kan vc dari youtube tu ada yang tak suka...bukan budak budak muda...ni kawan2 la..awai nya rapat bila hantar komen berjela jela...yang seronok seronok lah..cerita pasal shopping...pasal p sana sini..biasa la kan..kira dah rapat la..kawan lama dari zaman remaja dulu

Mula la depa keluarkan ayat ayat macam..." nak mengajar orang pun tengok lah diri tu dulu..kalau diri tu bagus takpa laa tapi dia pun dua kali lima..nak mengajar orang konon..." ..." nak mengajar orang kena berlemah lembut..tak boleh paksa paksa..amal ibadat pilihan sendiri - sendiri "...

 TANGGG !!! memang sah sah saya rasa.....saya rasa kena kat batang hidung ni...

Terasa susah nya nak jadi baik..susah nya nak ajak orang join kita jadi baik...saya pulak bukan nya jahat dan ter lalu jahil sangat pun...cuma nak tambah jadi bijak..nak tambah ilmu...kalau dah pandai sembahyang fardhu...nak jugak tahu dan tererr sembahyang sunat ye tak? pendek kata menuntut ilmu lah..tambah pengetahuan...dan niat tu nak ajak la kawan sekali..rupa nya depa tak sudi..hemm

Rupa nya ada orang yang tak mahu langsung berubah...tak mahu langsung berhijrah...nak duk tahap yang sama je sampai bila bila sebab tahap tu ada lah tahap yang dia seronok...tengok AJL malam tu pun boleh bertepuk tepuk seronok bila penyanyi kegemaran menang...apa kah??? aihhh...( tepuk dahi...) kalau buat benda tak elok tak yah la nak cerita bagi semua orang tahu...malu aihhh...awak bukan remaja lagi...ada remaja yang tak layan  pun AJL ni..malu kat depa..

Pastu marah kat saya sebab highlight ke mengarutan AJL kat fb...hemm...nasib baik ada yang sokong saya...mula tu saya ingat saya memang dah ketinggalan sangatlah kan bila duk mengeluh pasal AJL yang berlangsung malam sebelumnya tu...rupa nya masih ada yang sama berperasaan macam saya...Alhamdulillah...

Pada saya hal wajib buat memang KENA buat...yang haram tu KENA tinggal kan lah...saya masih jahil bab bab hadis ni..tapi saya pernah terbaca yang..kalau kita dapat berita baik hendak lah kita sampai kan dan bila kita lihat perkara mungkar hendaklah kita cegah....nak cegah ada banyak cara...salah satu yang saya ingat ialah cegah dengan lidah..bagi nasihat..tarbiah dan sebagainya..dan kalau tak jalan jugak cukup lah dengan hati..membenci kemungkaran tersebut...tapi benci dengan hati tu adalah serendah rendah iman...saya tak mau kata iman saya rendah...jadi tu pasal saya cegah dengan menaip kat fb...nahhh dah jadi lagu ni..hemmm

Tu je lah nak taip kali ni...ada orang pandai bab bab agama tapi tak mau melaksanakan..ada orang kurang bab agama tapi sibuk mengorek mencari ilmu dan pada yang sama tetap kena sembur sana sini..orang tak suka kalau kita nak cari ilmu perbaikki diri sebab nanti dia kekurangan kawan nak hu ha hu ha...macam dia...

Apa apa lah labu...kubur pun lain lain..saya dah taknak pikir hal tu dah..dah keluarkan kat sini dah lega dahh...jadi malas dah nak update wall kat fb cuma jengok sekali sekala tegur kawan kawan yang juga sama macam saya...mencari ilmu jugak..masih panjang list azam saya yang belum tercapai...:(

Takpa lah..sorang jauhkan diri dari saya...saya rasa saya tak rugi apa apa sebab yang jauhkan diri tu takda ilmu yang saya nak belajar dari dia...saya rasa dia yang rugi... :)

Apa apa pun terima kasih kerana singgah...Jumpa lagi..:)

" hijrah itu telah bermula sebaik sahaja kita mengakui yang diri kita serba kekurangan dan bersedia untuk berubah dengan belajar mencari ilmu bagi mengisi kekurangan itu.."

11 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam akak ku syg..

pertama, akak tak salah..teruskan saja berkongsi kata2 hikmah, nasihat atau perkongsian tentang agama.walau kami tak komen tp dpt kami baca dan semat dlm jiwa, yg hati hitam dan busuk..takpe, biar mereka juling mata baca benda tu semua.

kedua,akak..pasal AJL..mmg rata2 buat status psl tu. masa saya kat tanah air pun sejak kawen pun mmg saya dah tak tgk semua tu. bkn sbb saya baik tapi kurang minat tgk kot.

ketiga, akak..kita tak salah kongsi semua tu,bkn hny ustad dan ustadzah blh ajak org buat baik. kita yg biasa2 ni pun blh.tp adat manusia selalu ckp mcm tu kan. abaikan tu semua. itu bisikan syaitan yg blh merencatkan usaha kita utk jd baik dan kaut pahala dr sebarkan ilmu.


keempat...akak rasa sedih?tak sedap hati?jgn fikir byk lah kak, selagi ia bkn benda yg Allah murka teruskan saja. sahabat akan kita kenali dr sikap dan komen mereka sikit demi sikit, dari situ kita tau siapa mereka.


senyumlah..yg penting akak cuba ajak anak2 membaca dan mendengar ilmu Allah, sahabat juga termasuk adik!

love-adik comot!

ainnoraini said...

Kak asben saya selalu dgr kat youtube ustaz azhar punya ceramah... Secara tak langsungvsaya pun dgr la sekali..

Suka la cara ustad ni bagi nasihat kadang2 tu terasa la pulak... byk betul kekurangan diri ni...

Dinas Aldi said...

Saya dengan ikhlas & rendah dirinya mengaku, tak boleh tahan kalau dgr ceramah agama yg mendatar takda lawak langsung. Bukanla mengharapkan lawak tak berenti tapi ada la selit sana sini sikit2. Mmgla orang cakap, dengar ceramah agama pun nak bergelak ka TAPI saya mengaku itu kelemahan saya.

Ampunkanlah hambaMu ini ya Allah, sesungguhnya aku insan yg sangat sangat penuh dengan kekurangan.

epaa chenta said...

ceramah ustaz azhar bessssss (:

luahfikiran ... mari kita said...

Salam,
Walaupun panjang entri ini, LF baca habis .. teruskan apa yang sedang dilakukan .. yang penting apa yang dilakukan atas landasan yang betul .. Nabi saw minta kita sampaikan walaupun sepotong ayat !

Anonymous said...

Salam dik,
sama2lah kita cari keredaan Allah.
kha.

Acik Erna said...

saniah..acik ketinggalan..belum sekali pun dengar ceramah daru ustaz tu..acik biasa dengar dari ustaz yang lama2 je..

che mid said...

Salam Saniah, anggap yang tak suka cara kita berkongsi itu ujian Allah pada kita. Anggap juga Allah belum beri hidayah pada sahabat kita itu. Bersangka baik dan teruskan perkongsian dengan senyuman. Ustaz Che Mid pernah berkata, bila kita berkata sesuatu atau mencadang sesuatu pada seseorang anggaplah kata2 kita itu paling tidak elok. Kerana bila kata2 itu di tolak, kita tidak akan berkecil hati. Sebaliknya bila kita rasa kata2 kita terbaik dan orang menolak, kita akan sedih dan kecewa.. renung2kan..luv dr Che Mid..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam k.saniah.apa kabar?Br sempat singgah kat umah akak ni.Terima kasih atas pengkongsian ttg produk kecantikkan SRG tu...bila bc komen dr kawan2 trutamanya akak..cam xsabar nk pegi beli.hihi
Ya la ,nk gak jg muka tuk HB kan...klu muka kusam & bila bedak brcapuk2 nk kuar ngan HB pon cam segan jer.
Dh mcm2 produk dicuba sebenarnya...Alhamdulilah muka xla jd teruk cuma,ada kdg2 tu mengelupas kulit & atie STOP pakai.
Muka mmg mcm kering jer..maybe asyik dok lam ekon je kot..

Zaitun said...

N3 yang bagus...mengingatkan pada mereka2m yang masih belum berhijrah tapi ramai tak suka.

Pernah terjadi pada kak Zai ajak kawan2 pergi masjid sama2 offer naik kereta lagi tapi dikata macam kita yang teralim sampai solat fardhu pun nak ke masjid, salah ke kalau ada masa terluang? Kadang2 banyak sangat alasan yang diberi sampai naik malas mengajak.

Hanis Azla said...

sejak umur makin meningkat, mmg datang kemahuan sendiri untuk berubah ke arah yg lebih baik.. wp masih sedikit demi sedikit.. kdg kala jd malu dgn diri sendiri kerana tidak mampu nak menegur mana yg dirasakan tak betul.. lebih2 kawan sendiri.. tahniah utk akak kerana berjaya melakukannya.. betullah kak, kita tak rugi apa klu org menjauhkan diri dari kita..