Thursday, February 16, 2012

keperluan vs kemahuan

Assalamualaikumwarrahmatullah


* gambar dari GOOGLE....MAYA KARIN DAN ADIK NYA IRINA MELATI

ha ni jangan terkejut aa..saya ni bukan lah memuja artis..saja nak cerita...

ingat lagi dialog iklan loreal antara maya karin dengan adik dia tu

*********************
adik   :  Kak maya ni cantik lah..cerita lah sikit

Maya  : Kita tak sama...kena ikut keperluan masing masing

**********************

betul la kan perbualan depa dua tu? emm sikit lebih kurang gitu lah kan

Yang nak share di sini bukan product loreal tu...emm saya tak boleh pakai loreal..tak sesuai sebab terasa panas kulit muka...muka dah di peringkat matang kan..( elehh...) jadi kena lah guna product yang 'mild' sikit..untuk orang muda sesuai la

Kata kata dalam perbualan dua beradik tu yang menarik...betul kan dalam hidup kita ni ada keperluan masing masing...


Saya pernah terbaca ini..." KITA MINTA APA YANG KITA MAHU...ALLAH BERI APA YANG KITA PERLU.." ( maaf kan saya kerana tak ingat kat mana saya jumpa ayat ini..)

Agaknya dalam hidup ni bila kita tengok orang lebih dari kita maka yang kita kena fikir ialah...yalah dah memang dia perlukan jadi dia kena lah ada kan...
Jadinya itulah kaitan nya...keperluan vs kemahuan

Contohlah kan...pernah kita tengok ada orang bawak kereta berjenama Alphard yang besar gajah tu? terfikir juga kenapa lah dia bawak kereta besar macam tu...kan ke susah nak parking kan...iye saya mengaku saya selalu terfikir kenapa orang guna kereta yang amat besar ni..sebab saya guna kereta kecik je..:)

tapi bila bukak pintu kereta...hahhh berduyun duyun yang turun..kira tengok ada lah dalam 7 orang yang kecik2...:) oo patutla dia beli kereta besar tu...sebab dia perlu...betul kan dan saya ni cuma guna hyundai getz je..kecik comel..sebab cuma saya naik berdua je dengan suhailah...hemm betul lah..saya tak perlukan kereta besar tu..nak balik kampung ke jalan jauh jauh guna kereta husband..agak luas sikit
Saya bagi contoh diri saya lah kan...:)

Jadinya usah kita pertikaikan kenapa dan mengapa orang tu ada itu ini...sebab jawapannya mudah...dia perlu...Allah berikan pada dia apa yang dia perlu...

Kalau ikut kemahuan..macam macam yang kita mahu...rumah besar..kereta besar..gaji besar..cuma badan je tak nak besar..:) tapi kenapa tak dapat? kerja kuat  siang malam namun tak juga dapat? sebab Allah maha mengetahui..kita tak perlukan semua tu...jadi nya Allah cuma beri apa yang kita perlu je..

Itu lah dia...asal kata kata dari iklan..ada kebenaran nya juga...kalau kita nak tengok kebenaran lah...kalau tak nak kita tetap juga tutup mata dan biarkan sifat iri hati berkerak dalam diri...tak baik gitu :)

Ada satu kejadian berlaku pada saya..tu yang tergerak hati nak menulis tentang ini..namun biarlah rahsia..asalkan mesej dah dapat disampaikan..Alhamdulillah

Terima kasih kerana singgah.. :)

p/s...jangan lupa surah Al-khafii malam ni..ingatan untuk diri sendiri yang masih dalam pembelajaran..selalu terlupa...:)

8 comments:

Pen Biru said...

ala kak..sy ni gaji kecik..umah kecik..kete kecik..badan jer tak kecik2..cmne tu??? hhihihihi

saniah said...

PENBIRU....err...dik..takpa la jugak..ada gaji..walaupun kecik..akak ni gaji takdak..tp tang badan n rumah tu kita sama laa...kihkih...syukur la kan..:)

cheqna said...

kena pandai bezakan mana satu keperluan mana satu kehendak
tapi biasanya kita ni tewas dengan kehendak =)

azi said...

Salam Kak Saniah..
Akak...saya ni gaji kecik...so..tak dapatlah nak pakai yang besar2..rumah ke, keta ker...yang besar cumalah badan saya ni...:)

Akak..
saya memang dari dulu setia dengan Loreal...memang sesuai dengan kulit muka saya yg.kering...ikut keperluankan...ha..ha..

wahida said...

betul tu kak...masa saya dgr iklan ni pun, saya terfikir apa yg akak tulis ni...kita sama lah kak...

habis, akak pakai brand apa utk muka? saya tgh mencari produk yg sesuai sekarang ni...

che mid said...

Salam cayangku Saniah, setuju dgn pendapat Saniah. Kita tak pernah puas meminta-minta dari Allah, tanpa menyedari nikmat tak terhingga kita dah dapat.

tengok muka adik maya tu, ada iras adik kate middleton..

akak baca al-Kahfi, Insyaallah selalunya pagi Jumaat, kalau Deeja kacau sambung lagi lepas Zohor.. sama-samalah kita memperbaiki amalan kita ya..

Dinas Aldi said...

Saya ni selalu jugak kalah dengan kehendak, astaghafirullahalazim..Pi shopping mall kekadang niat asal nak makan saja tapi kaki gatal jalan kedai sana, kedai sini, haisy.. Mak saya kata gunung pun kalau korek hari2 boleh runtuh. Tapi saya takdak la gunung, busut ja kot, heheh..

saniah said...

CHEQNA....tu yang jadi masalah besar akak jugak tu..:) kehendak besar2 belaka..:)


azi...iye lah dik..sama lah dgn akak..azi ada gak gaji..akak takde gaji so mmg takblh la nak berangan nak yg besar2...even yg kecik2 pun usah le..:)


WAHIDA....nak tahu product apa yg bagus..alamak akak pun tak pandai sgt..skrg akak pakai clinique..kira baru 9 bulan kot..baru lg klau kira tu..ntah le tak nmpk apa2 yg elok pun..hihi

org kata clarins pun elok..alah safi rania gold tu pun elok jgak..spoiled by choices ye tak?


walaikumusalam kakak ku sayang...:) betul tu kak mid..kita ni asyik meminta je kan..kdg2 rasa malu pada Allah..:(
take care kak mid :)


CIKGU DINAS....Memang tu sama dgn kak..kalau p shoppg mall mesti ada bawak balik beg plastik...hehehe..tak boleh tidak :)