Sunday, December 4, 2011

penat tapi nak hantar entry juga...

Assalamualaikum......

hari ni penat berjalan...pagi pagi ( takde lah pagi bebenor..dalam 11.30 ) dah keluar menuju ke utara...negeri kelahiran husband...Peghak Darul Durian  ehhh tershashul...Darul Rizduan...tapi degyian Perak no.1 beb...pada saya lah kan...:)

so belum bersedia nak cerita pasal ke kenduri kawin tu...malas sebenarnya nk upload gambor2..

Saya sebenarnya nak share sikit pendapat...yang saya ter baca kat enry kawan kawan..saje jee

tentang menjadi surirumah sepenuh masa....kisah saya sendiri...

Saya memang tak pernah termimpi nak jadi surirumah sepenuh masa nih...ishh masa tu memang saya tak mau lah kan. Dah la kawin umur muda sangat...baru 22 tahun..lebih muda 6 tahun dari ADIK IPAR tauuu...

Pertama kali saya berhenti kerja masa mengandungkan Hakim..geram dengan sikap kurang ajor sorang staff kat situ...ai quit u....agaknya pembawakan budak..sensitif bebenor...husband bagi semangat suruh pergi kerja balik dan lawan budak tu...tapi saya tak kuasa...hati ku dah terluka...iskk

Husband pesan nanti dah bersalin boleh kerja balik..saya pun dengan berkobar kobar memang tanam azam nak kerja balik lah...mesti !! duk ingat macam tu lah...tetapi...bila keluar je Hakim..dia kena demam panas kena jundice...masuk wad dari umur 3 hari dekat 2 minggu u...husband dah tukar fikiran....sapa pun takleh jaga baby dia kecuali saya....dia tak percaya kat sapa sapa pun....hemm...saya tak melawan la pasal...saya pun penat teramat masa menjaga si Hakim ni...dia takde lah melalak siang malam tapi dia tak mau langsung kat susu lembu...nak nenen mama jugak...dah tu ajar lah macam macam cara pun...tukar puting lah..tukar brand susu pun tak jalan jugak...dia memang rapat dengan saya sejak baby sampai la ni...asyik nak mengekor mak nya saja....dah tu rupa pun iras saya...orang kata tak yah tanya lah tu anak sapa...tengok muka je dah tau sapa maknya...:)

Lahir Hakim bulan januari 92....zulaikha lahir June 93...habih camno nak kerja??...sambung lah kerja ku di rumah...tapi zulaikha masa baby tak mau susu saya pulak...minum la sikit dalam 2 minggu..pastu cuma susu lembu...masa umur dia setahun saya dapat kerja ....terus lah menjadi ibu berkerjaya...:)

Yang peliknya masa nak tinggal kan depa dua kat nursery yang paling kuat melalak si zulaikha lah...yang si hakim duk usap usap lah kepala adik dia..pujuk la tu konon....padahal yang rapat dengan saya si abang..agaknya tahap keyakinan abang lebih tinggi sebab dia dah dapat sepenuh perhatian dari saya dulu...ha tu laa zulaikha tak nak menyusu dengan mama...kan dah ingat mama tak sayang dia dahh...:)

ehh ada ke orang baca entry ni? dah panjang ni...takpe ni kan my life...:)

Kerja memang seronok tapi letihhhh sangat...kena pulak saya yang kena hantar dan ambik diaorang dan husband selagi belum pukul 8 malam taktahu nak jengok muka kat pintu...Ujian memang besar masa tu...dengan saya kena naik teksi ambik anak anak...balik heret barang barang dapur..memasak..bagi depa ni makan..melayan depa..kerja rumah bla bla....letihhh...selalu tu hari Rabu dah start jadi macam zombi...orang gaji asyik bertukar ganti..ada tu yang sanggup pukul Hakim...tengok tengok dah lebam kat belakang dia dan orang gaji tu bila pergi ambik on weekend tu dah hilang ntah gi mana...takut la tu

Ada orang gaji yang marah saya simpan passport dia...(bukan saya simpan tapi untuk pemutihan masa tu imigresen ambik simpan ..tapi dia tak paham dia tuduh saya curi..) dia/abang dia hantar orang memunggah rumah saya masa saya pergi kerja...masa tu budak2 dah kat rumah pengasuh...alahai berterabur rumah..barang kemas pun hilang juga...geram.

Ada ambik maid guna agent juga...dalam satu tahun pernah lesap 8K sebab ambik maid dan maid lari..agent buat donno...polis report jangan ceritalah..rasanya 3 report dah msuk fail polis dah...sakit jiwa dibuat indon2 ni lah

Pastu masa bersalin kat suhailah ambik sorang maid ni...dah kenal baik dengan agent..confident la habis pantang nak cari kerja la sebab sebulan sebelum bersalin saya ambik VSS...ingat mudah lahkan dah ada maid untuk jaga baby dan budak2 pun dah bersekolah...tapi tup tup maid kata nak balik...sakit tangan takboleh buat kerja....saya tak sedap hati lah nak simpan orang yang dah hati dia dah tak mahu...so saya hantar balik...hilang duit lagi sebab agent yang "baik" tu bagi cheque tendang...hishh...kali ni dah nekad tak nak lagi buat polis report dan dah terus stop aktiviti menghantar resume ke company2...ada jugak yang panggil interview...saya terpaksa tolak...sapa nak jaga baby nanti ?

Sejak dari tahun 2000 saya officially mengalas jawatan sebagai surirumah sepenuh masa...udah malas nak pikir pasal kerja lagi dah...tengok je anak anak membesar depan mata jaga sendiri tak de nak susah susah hati...

Tapi perbezaan yang paling ketara ialah...akaun dalam bank lah tak bertambah...maintain pun tak juga..:) asyik keluar yang banyak..masuk jarang jarang... :(

Nasib baik saya ni boleh adapt dengan keadaan ...bila dah tak kerja dah takde income sendiri secara semulajadi aktiviti shopping stop lah..:) pandai pulak tu duk diam diam kat rumah...agaknya dah asal nya pun bukan kaki bergaya kan...jadi bila duk kat rumah lagi lah tak yah pikir nak pakai baju apa..kasut kaler apa kan...:)

Tapi dapatlah dibezakan bila dah ada satu income je ni memang untuk menyediakan hidup yang selesa untuk anak2 memakan masa yang panjang lah..yalah sumber yang satu tu lah nak di gunakan oleh 5 orang...mana mana yang tak perlu...tak penting dan tak urgent tu di letak tepi dulu...selalunya keperluan anak anak lah yang utama...sapa sapa pun begitu kan

Hati pun senang...takde lagi rasa dengki..aku kerja jugak ingat tak penat ke..tolonglah kerja kat rumah ni...dan husband bila masa kita asyik duk suruh suruh minta minta memang lama lama dia fed up kan...mula la terasa diri di queen control lah..mula lah lepas waktu ofis je ada overtime..hari sabtu ade je aktiviti nak buat dengan kawan kawan kan...

Hemm bila saya duk kat rumah ni...saya buat semua kerja takde nak dengki dengki..takde nak pikir asyik asyik aku je buat ...tapi yang pelik tu husband pun ikut buat...memang dulu dulu masa kerja dia ada buat juga tapi takde lah selalu...once in a blue moon org putih kata...tapi now..cuci bilik air  kami dan vacum bilik tidur memang favourite dia takde lah tiap minggu dia buat tapi Alhamdulillah dia lah yang akan capai vakum dulu untuk buat kerja2 tu.

Saya pula yang segan bila dengar dia duk buat kerja...saya maintain vakum bahagian bawah ni selang sehari...so memang hati senang lah bila orang tolong tanpa kita meminta minta...:)

Pinggan kat sinki kalau ada je memang dia akan cuci...sampah kat bakul pun dia akan buang walaupun saya tak bersungut sebab bila dah penuh saya akan buang sendiri...no hal kan...memang banyak di permudahkan Allah bila kita sanggup berkorban kepentingan sendiri..

Rezeki kami Alhamdulillah...hidup tak lah mewah..tapi cukup la untuk belanja anak anak..nak tusyen nak sekolah...nak tanggung 2 orang kat kolej...nasib baik kat Mara..kalau kat swasta memang sakit lah..ala kita suai kan dengan keadaan hidup lah kan...takyah nak hantar ke swasta kalau memang tak mampu kan...nanti tergendala pelajaran anak anak kesian diaorang

tu lah je cerita nya...hemm saje nak cerita yang ada perkara yang memang kita tak suka dan tak nak buat pada awalnya tapi atas desakkan hidup dan kasih pada yang tersayang...kita dapat laku kan nya...Asal kan kita yakin dengan ketentuan Allah...setiap kejadian ada hikmah nya..yakin yang Allah tu maha adil..dan tak kan meng anaiya hambaNya...InsyaAllah mudah urusan kita...:)

p/s...bukan niat nak memandai dan menunjuk cuma sekadar berkongsi...ini lah hidup saya...keperluan saya tak banyak jadi saya dapat sesuai kan diri..lain orang lain keperluan kan?....harap takde yang terasa hati..minta maaf awal awal ya..

Apa apa pun terima kasih kerana singgah...jumpa lagi ya

8 comments:

Unknown said...

SALAM,
LF BACA SEPENUHNYA ... MENDOAKAN KELUARGA TERUS SEJAHTERA DUNIA DAN AKHIRAT

sekadar satu coretan said...

teringin jugak nk jd surirumah ni.. Tapi bila piki ank dah besar2 nk buat ape plk kat rumah pulak nntkan.... alasan la tuu..tak mau berhenti keje...huhuhu...

sindiketsulit said...

saya baca kak.saya baca sampai habis.
saya mmng jeles dgn wanita2 yg dpt jadi fulltime surirumah ni..

mmng cita-cita saya.
tapi...
rasanya takkan tercapai..

tak akan....
sobsss...

saniah said...

DATO' LF...terima kasih daun keladi...nanti ada entry bacalah lagi...:)
sama samalah kita mendoakan sesama sendiri..terima kasih sekali lagi..


AINNORAINNI.....memang begitu lah kita ni..sekarang anak2 akak pun dah besar..memang terasa kesunyian tapi InsyaAllah akak dah siap plan nak buat apa nanti..


ROS...tu lah akak kata..lain orang lain keperluan...alah ros..jalan kita dah di tentukan oleh Allah..sebaiknya berkerjalah dulu sebab ros takde masalah dalam membesarkan anak anak...:)

Dinas Aldi said...

Sangat tabik dengan kak Saniah. Jadi surirumah sepenuh masa adalah tanggungjawab yg sangat berat, penat ooo. Saya buat keja rumah sikit pun dah terhegeh2, inikan pulak orang yg hari2 dari pagi sampai malam membuatnya, dengan anak2 lagi, adoi..

Tabik kak!

saniah said...

CIKGU.....alah tak de susah pun..awal2 je rasa teruk sikit...emo lbh sbb kawan2 semua kerja kan...lama2 dah tak ingat semua tu busy dgn kerja rmh je..

tapi la ni dah ringan banyak lah..so dah boleh lepak lepak tgk cerita hindustan...hahaha

Zaitun said...

Alhamdulillah saniah ikhlas melakukan kerja2 yang dilakukan seorang isteri/ibu tanpa minta balasan.

saniah said...

KAK ZAI....selalunya bila kita tak minta tu yang orang mudah dan senang hati nk memberi...:) thank you komen kak..