Tuesday, June 28, 2011

air oh air..



oo..dari hari jumaat saya sekeluarga menghadapi sedikit kesukaran..emmm kekurangan air. Yang hairan nya rumah orang lain ada malah ada yang beria sakan mencuci porch...jeles saya tengok sebab dia senang senang membazirkan sesuatu yang kami sukar dapat. Sayang kan air begitu banyak di buang begitu sahaja.


Saya tengok porch dia sudah cukup bersih sebelum ni..tak tahula kenapa dia basuh lagi. Agaknya manusia bila dah senang dapat sesuatu memang tak tahu menghargai benda tu. Macam saya ni..sedang dalam kekurangan air nak tuang air lebihan minuman pun sayang..paksa juga habiskan minuman..dulu dulu saya pun macam jiran itu juga dah tak habis minum tu terus masuk sink gitu aja. Dah jadi begini baru nak berjimat...


Sekarang baru sedar...bersyukur lah dengan apa yang ada sebab bila di ambil kemudahan tersebut baru lah sedar langit tinggi atau pun rendah


Sekarang paip di dapur saya sudah mengeluarkan air walau pun perlahan namun cukup lah..saya akur dan redha..dapat tadah dan simpan dalam takungan untuk kegunaan harian..mandi pun setakat dapat membersihkan badan...yang penting air minuman mesti di simpan dan tak ada lagi pembaziran..serik!!!


Dan terima kasih juga kepada pembantu rumah adik saya yang tinggal sementara di rumah ini...dapat membantu saya dan mr.H mengangkut air untuk di simpan...Alhamdulillah...dalam menghadapi kepayahan ini..Allah berikan bantuan kepada saya...Alhamdulillah


Apa apapun terima kasih kerana singgah...

5 comments:

Sizuka said...

alhamdulillah kat melawati takde masalah air except pagi semlm, air slow sikit. air slow pun, i dah gundah gulana. kalau takde air, mau nangis i dibuatnya. :)

Kakzakie said...

Kalau tak ada air memang segalnay yg dibuat seba tak kena. Bayangkan yg ada baby ramai anak-anaak kecik. Huh.... boleh pengsan!!

saniah said...

shidah
i ni dh brp hari kekurangan air..hari ni msh mcm tu..basuh baju guna tgn je air kecik sgt tk naik ke tank..penat penat...

kak za
ye la kesian pd yg ramai anak kecik tu kan..memang nk kena guna air banyak..org kata letrik tkde tak pa tapi air tkde semua kerja tk jln...harap2 dpt pindah cepat..he he :)

kakcik said...

Orang kata, biar terputus bekalan elektrik dari terputus bekalan air.

saniah said...

kak cik
betul tu saya setuju sgt2..:)