Tuesday, February 7, 2012

bila dibuka kotak memori maka ternampak lah isinya

Assalamualaikum....

Pagi ni bangun terkulat kulat...:) ehh dah cerah lah..suhailah ni tak gi sekolah ke? Kelam kabut bangkit dan duduk kat birai katil...ehh mana dia...ehh masa bila aku bangun and said bye bye kat dia masa dia pergi tadi? ( selalu setiap pagi buat macam tu...salam cium kiri kanan peluk..said bye bye..hehe )....masa ni pikiran macam kosong betul...tak boleh recall apa apa pun...macam hilang ingatan...(agaknya macam tu kot orang hilang ingatan..)...

Anda pernah mengalami nya? bangun tidur terasa hari tu hari kerja ke..atau pikiran kosong macam sebelum ni anda tak pernah ujud dan keadaan sekeliling macam baru tengok ?

Emm macam tu lah saya pagi tadi...ya Allah hilang semangat saya kejap....memang langsung tak ingat yang hari ni cuti...rupa nya...ish ish..

Saya teringat kembali.....

Agaknya macam tu lah arwah tok ( nenek/opah/uwan) tok adalah ibu kepada mak saya....arwah mengalami penyakit nyanyuk semua orang tahu penyakit ini kan...masa dia kena tu umur dia dah 80 tahun lebih dah...sebelum kena penyakit ni tok orang nya sihat tanpa penyakit berat..kuat berjalan dan dia masih boleh berjalan walaupun masa tu dia dah bongkok 3....memang betul bongkok yang macam dalam lagu budak budak  nenek nenek si bongkok tiga..last sekali nenek kawin dengan anak raja..:)  tu..

Saya sayang tok saya ni...apa yang saya nak makan dia akan masak..pernah sekali tu dia buat ubi kayu rebus cicah dengan kelapa parut...campur kelapa parut yang putih tu dengan gula dan garam..ambik ubi kayu rebus tu dan cicah ....huiii sedap sangat sangat....dan selalunya bila dia tahu saya balik bercuti petang nanti nampak lah kelibat dia kat pagar rumah...dia kuat berjalan..sihat dan boleh naik bas lagi tu...terbongkok bongkok datang...bukan takada orang yang nak mengantar tapi dah jadi sifat tok yang tak suka menyusahkan orang lain walaupun anakcucu sendiri..

Dan bila dia datang..mesti dia buat ubi kayu rebus...makan lah saya sampai berhari hari..habis je dia akan rebus lagi...:) dan bila bila masa kalau saya ada kat rumah itulah yang dia ingat nak bawak ..ubi kayu rebus cicah kelapa... mengingat ini buat saya tersenyum sendiri...tapi masa penyakit ni menyerang tok...tok dah tak ingat saya lagi dah...

Masa saya pergi melawat dia..walaupun dia masih bertenaga masih berjalan nampak memang tak sakit lah tapi..ketika saya salam dia..baru nak sembang dia sambil tersenyum dia pegang lutut saya dan merenung tepat ke mata saya dan bertanya..." siapa ni ? " masa tu berderai air mata saya...terhinggut hinggut saya menangis didepan dia..tak sangka dia langsung tak ingat saya...cucu yang selalu dia bawak ke sana sini...tak sangka dia tak ingat langsung kat cucu yang dia selalu tarik ibu jari kaki nak gerak sembahyang subuh ni...ya Allah ...ganas nya penyakit ni..saya menangis sampai zulaikha masa tu masih kecil terkejut dan tanya abah dia..."abah kenapa mama nangis bah?" saya ingat lagi..masih ingat lagi renungan mata tok ke dalam mata saya...tajam tapi penuh kasih sayang..namun dia tak ingat saya....

Saya bercerita tentang tok sebab semalam saya bermimpi kan arwah...tok saya memang cantik orang nya..hidung mancung..orang kecil je...bujur wajahnya..manis senyuman nya...pandai kraftangan ( saya mewarisi sedikit kepandaian itu dan minat menghias..macam tok ) saya kagum kepakaran tok mengayam tikar mengkuang..selalu temankan dia menganyam..dan saya juga mewarisi penyakit sakit kepala dia...tok kalau kena sakit ni memang tak boleh bangun..saya pernah tengok dia sakit dan saya juga begitu..kalau sakit datang memang saya tak boleh bangun hanya bangun untuk ke bilik air muntah muntah...cuma yang saya tak warisi adalah kecantik kan dia...

Oh ya tentang mimpi tu....masa saya mimpi tok tu..dia amat cantik..saya peluk dia kuat kuat..dia cuma tersenyum...cantik sangat..dan saya rasa tok dalam keadaan aman di sana..doa dan Al Fatihah untuk tok berterusan dari saya..moga Allah menempatkan ruhnya bersama sama orang orang yang beriman..amin

Itu je nak cerita...maaf kerana saya asyik terkenang mereka yang telah tiada..namun inilah memori saya..kenangan saya..kehidupan saya..bersama orang2 yang saya sayangi..yang masih ada dan yang telah tiada..tetap di hati..memori yang tetap di dalam kotak hati

Terima kasih kerana singgah...

6 comments:

ainnoraini said...

saya pun ada nenek yg mcm ni...sebelah aruah abah...mmg dia tak kenal anak cucu.. serupa la kak bila saya datang jer akan tanya" siapa ni" , "bila nak balik" dia anggap kite mcm org asing...sedihkan...
alfatihah untuk aruah nenek n aruah abah semoga dipermudahkan urusannya disana...

Uncle Lee said...

Hi Saniah, nice blog. Even though my bahasa is out of tune, sebelum Merdeka, I enjoyed reading your this posting.
You write very well too.
Have a nice day, and keep a song in your heart.
Lee.

Dinas Aldi said...

Al-Fatihah untuk arwah tok kak Saniah.

Saya sangat faham macam mana rasanya bila orang yg kita sangat sayang tak kenal kita tapi dalam kes saya, orang tu bukan nyanyuk tapi mengalami amnesia. Sekarang dia dah ok dah, alhamdulillah.

Pen Biru said...

heheh..sy punya crita lg best.masa tu mak dan abah takde , balik kampung ke perak sbb arwah wan tangh sakit. tinggal sy n kakak..jaga2 je tido terus p mandi, pakai baju skolah..dah siap smua tgok2 jam baru pukul 3 pagi.hahahahahaha

Sizuka said...

alamak k.siti.. sedihnya..

saniah said...

AINNORANI.....memang sedih la cam tu kan...moga mereka semua aman disana dan diletak kan disisi Nya bersama sama orang2 yg beriman..amin



UNCLE LEE...thank you for your compliment..hope you enjoy my writing eventhough you are struggle to understand it.. :)

CIKGU.....la iya ka? sure rasa sedih kan bila dia tak kenal kita..:(


PENBIRU....a'aa kak pun pernah terkena mcm tu..kalut pi gerak anak rupanya baru petang..tu la tidoq petang lagi..kihkih


SHIDAH.....sedih kan? kan? :(