Saturday, December 31, 2011

sikit emo lahh towards end of 2011

Assalamualaikum...

Hari ni hari apa? Sabtu...31hb Disember 2011...dah nak masuk tahun 2012...maaf kira ada yang ingat saya terlebih pulak nak merayakan tahun 2012 kan...taklahh...takde lah merayakan sampai berparti bagai tu..Awal muharram dulu kita berdoa akhir tahun dan awal tahun...Alhamdulillah walaupun uzur saya tetap mengambil beberapa minit untuk ber doa dan berzikir menyalurkan rasa terima kasih saya dan syukur saya ke hadrat Allah atas segala kurniaan Nya kepada saya sekeluarga.

Apa yang berlaku sepanjang 2011 ya?...emm

Saya ingin menyelongkar kejap kotak memori saya sedari awal tahun 2011 mungkin saya akan terjumpa beberapa kesilapan yang saya lakukan dengan itu saya dapat menghindarkan diri dari mengulangi kesilapan tersebut...aihhh sapa nak ulang buat silap kan? so apa ya?

Tak palah nanti saya duk sorang sorang saya akan ingat balik....

Sepanjang tahun ni saya sibuk adjust keadaan sibuk kepada kurang sibuk...mengurus kan hanya seorang anak yang bersekolah membuat kan saya leka dan banyak sangat buang masa...terlalu banyak masa saya terbuang dengan lepak lepak lepakkkkk je.

So mula tahun persekolahan 2012 ni saya akan susun jadual saya ....masjid kat simpang masuk ke rumah saya tu menganjurkan berbagai kelas agama....kelas mengaji pun ada kot...so nanti saya nak dapatkan jadual kelas kelas tu...dah ada kawan yang berpesan kalau ada kelas agama ajak dia sekali...saya harap kalau kelas pagi biarlah bermula 10 pagi...sebab masa tu baru husband keluar rumah...aihhh rasa bersalah pulak keluar kalau husband masih kat rumah...emmm

Habis dah plan pasal kelas agama....so apa lagi nak buat ya? ishh rasa nya biarlah jadikan itu dulu kan...banyak banyak sangat benda nak buat nanti sampai hujung tahun satu hapah pun tak buat....selalu macam tu...saya lah tu..! :)

Ada plan nak kuruskan badan lagi? ishh saya dah tak nak ingat dah pasal tu. Betul..yang saya nak buat tekad sekarang ialah...makan makanan sihat...seingat saya ni dah lama kat rumah ni tak de makan lemak lemak...iya dulu dulu masa belum masuk 40an saya memang selalu buat kurma lah...ayam masak lemak cili api lah...nasi lemak lah....tapi dah lamaaa dah tak masak...

Zulaikha masa form 4 masa tu kalau saya masak kurma mesti dia mengeluh...alaaa mama ni leikha nak diet..mama selalu masak sedap sedap...takde lah sedap mana tapi dah depa semua suka kurma so yang tu lah depa kata sedap sangat...kan saya ada cerita anak anak saya tak makan pedas...saya pulak tak suka kurma..entah lah kenapa muak sangat kot..:)

Sekarang kami stock buah buah lah banyak kat rumah...ada baby carrots...ada tomato ceri...dan yang wajib ada ialah coklat...husband dan suhailah gila coklat...saya tak sangat sebab manis..tapi orang kata coklat menggembirakan dan buat kita happy...so kadang kadang saya makan juga...elak kan diri dari kemurungan...;)

Jadi datang tahun 2012 ni sebenarnya sama je...cuma nak mantapkan dan pastikan saya ikut betul betul apa apa yang jadi kebaikkan..dah tak nak lagi buang masa...

Juga nak buatkan membaca Al Quran tu wajib setiap kali habis sembahyang ..
kalau dapat setiap kali selesai sembahyang waktu kan..tapi tengok jugak..kalau zohor memang kelam kabut...selalu tusyen suhailah start pukul 3 petang...kami sampai kat rumah dah dekat pukul 2 so memang saya kelam kabut lah sebaik saja masuk rumah...nak bagi dia makan dan diri sendiri solat...so mungkin selepas asar dan isyak...

Amboi ber sunggguh sungguh cerita kat blog nak semua orang tahu ke??..tak lah..niat saya bercerita di blog umpama saya bercerita pada diri sendiri sebab lepas ni bila baca balik saya akan ingat apa yang dah saya janji nak buat so tak lupa..

Oya saya jugak nak pasti kan suhailah tak tinggal solat dia...kadang kadang kekalutan diri sendiri membuatkan saya lupa nak tengok tentang solat anak anak ....hanya mulut je duk remind...solat ke? solat ke? tapi saya lupa nak jengah tengok diaorang buat ke tidak...walaupun suhailah dah pandai sembahyang tapi kena duk remind jugak pasal kadang kadang tu ralit duk tgk tv langsung terlajak waktu...mama kadang kadang sembahyang lupa nak ajak anak sebab kejar masa...mmm

Now 2 orang dah besar...yang dapat saya buat ialah ingatkan dia orang tentang kewajipan dia orang...yang pasti tiap waktu sembahyang saya memekak lah kan...tapi bila dia orang dah balik ke kolej saya tetap sms time sembahyang...dan kena pesan selalu pada diaorang duduk jauh jauh jaga tingkah laku...jangan buat perkara tak baik..jangan buat perkara yang Allah larang..kalau sayang mama dan abah jangan buat perkara yang boleh buat mama abah tanggung dosa....aduhaiii tugas ibu...tak habis sampailah tutup mata nant kan ?

Azam? sama je..macam tahun tahun lepas saya tak de azam baru...saya teruskan kehidupan saya dengan memperbaikki segala kelemahan dahulu...InsyaAllah semangat untuk memperbaikki kehidupan kita akan berterusan ya...

Oya...ada yang baru dalam hidup saya...ya  dengan berblogging ni saya suka sangat sebab dapat ramai kawan baru...ada kawan yang saya jalinkan hubungan dengan berbalas balas komen dan ada juga yang cuma saya mengikuti perkembangan hidup dia dari jauh...membaca secara secret..tak tinggal kan komen sebab segan dia orang datang bertandang ke rumah saya yang tak seberapa ni...:)

Saya tak kisah pun kalau rumah saya takde di sidebar mereka sebab ...entahlah ya...saya senang begitu...bukan maksud saya menjadi blogger untuk mengumpul followers...kalau followers saya kecil saya lebih mudah untuk pergi ke rumah mereka dan saya masih sempat nak tinggal kan jejak..tapi kalau dah ramai sangat takut tak terlayan pulak nanti..

Buat followers saya dan readers.....Selamat menyambut 2012 di mana saja anda berada...hidup perlu di teruskan..

Buat kak zai..kak ros...azieazah...zu (mamatiamia)...ainnorainni..achik erna...azieerrie...kakzakie...shidah..datuk LF..encik hamzah..L..cikgu dinasaldi..rosdiana...mamasyaza..kakcik seroja..penbiru..mulut payau dan yang lain lain......terima kasih atas kesudian meninggalkan komen..dan menceriakan hidup saya ..terima kasih atas doa doa kalian dan ada ketika menjadi penasihat atas gundah gulana hati ini...terima kasih...:) semoga jalinan ukwah yang terjalin sesama kita berterusan selamanya...

terima kasih keran sudi jengah ke blog saya...saya amat amat menghargai kehadiran anda...terima kasih.. :)

Jumpa lagi di "tahun hadapan..." InsyaAllah

P/S....
serangkap pantun dari saya....

                                      BUAH CEMPEDAK DI LUAR PAGAR
                                             AMBIL KAN GALAH TOLONG JOLOK KAN
                                             SAYA BUDAK BARU BELAJAR
                                             KALAU ADA SALAH TOLONG MAAFKAN...:)

3 comments:

luahfikiran said...

SALAM,
Ucapan selamat tahun baru 2012M dan 1433H drpd LF dan isteri. Mendoakan moga kita semua sentiasa di atas landasanNYA.

Dinas Aldi said...

Selamat menyambut 2012, kak Saniah! Semoga tercapai apa yg dah disenaraikan tu naa, insyaallah!

Saya pun mintak maaf jika pernah terkomen tak kena bahasa, kadang2 tak sedaq gitu, huhu..

saniah said...

datuk LF...terima kasih mendoakan saya..saya juga mendoakan yg sama untuk datuk sekeluarga..moga jalinan ukhwah kita berterusan..InsyaAllah


cikgu ....mana ada aihhh!!! takdak salah apa nak maap apa..:)