Friday, July 1, 2011

pembantu di rumah...enjoy the moment

*gambar dari en.google...tp maid adik saya takde la pakai macam ni...


Adik bongsu saya perlu ke Kelantan ahad lalu selama 5 hari...perlu memeriksa latihan praktikal pelajarnya di sana..sepeninggalan nya dia terpaksa berpisah sekejap dengan zara..anak dara kenit yg baru berusia 2thn 7bulan ...dan bersama2 zara adalah pembantu rumah sekali...


Saya sebenar nya kurang menyenangi jika ada orang asing tinggal bersama...agaknya sebab dah lebih 10 tahun tidak mempunyai pembantu rumah..emm saya pernah mempunyai pembantu rumah ketika bekerja dahulu malah masih mempunyai pembantu rumah sekejap setelah berhenti kerja namun saya berhentikan setelah rimas dengan keluhan keluhan pembantu indon tu..hishh mana tak rimas kalau asyik sakit sana sakit sini...geram dan ada masa tu mengada betul sampai nak goreng telur mata kerbau pun tak tahu...biar betul minah ni.


oo saya nak bercerita pengalaman saya bersama faezah..pembantu adik saya. Faezah datang dari Kemboja..orang susah..dalam pada tak berapa lancar berbahasa melayu...dia bercerita tentang pekerjaan keluarga di Kemboja. Mereka sekeluarga adalah nelayan di sungai Mekong sungai tu besar kata nya..emm memang lah besar kan..rasa nya sungai terbesar di Asia Tenggara kot...hehehe Ilmu Geografi saya dah tumpul.... tapi penangkapan ikan adalah mengikut musim...hanya setahun sekali sahaja ikan2 banyak dan musim lain di larang menangkap ikan kerana masa tu ikan bertelur.


Kira dia ni.. pro swimmer ni kalau kat sungai Mekong Chao Phraya tu adalah tempat mainan dia..he he agaknya dia duk gelak dalam hati bila tengok kami ter kial kial nak habis kan 1 lap kat swimming pool yang kedalaman nya cuma 5 kaki tu...hehe


Masa tak tangkap ikan mereka cuma membuat kerja kerja biasa seperti membantu sesiapa yang memerlukan..mungkin kerja2 buruh agaknya..namun daripada cerita faezah...ada ketika nya mereka tidak membuat apa apa pekerjaan ...bayang kan..apa yang mereka makan? bagaimana mereka membeli pakaian dan keperluan harian yang lain? Kesian nya...


Masa faezah baru sampai...saya tengok tubuh badan dia kurus kering...kecik nya budak ni..takut nak suruh dia buat itu ini..agaknya saya ni mempunyai rasa belas yang berlebihan kot...tapi sekarang dah agak berisi...


Tapi sikap bercermat masih ketara dalam diri nya.. dia tak kan buang makanan yang berlebihan...nasi lemak yang di beli sebelah pagi dia akan makan semasa tengahari walaupun makanan tengahari sudah di masak...kesian betul saya tengok risau pulak kot2 dia sakit kerana makan makanan basi...bila saya tanya elok lagi ke? dia kata elok...sayang nak buang..ada tu saya terjumpa dalam peti ais makanan dari pasar malam sehari sebelum ...di simpan lagi..haii budak niii...senyap senyap saya buang


Keadaan di Kemboja saya rasa sama keadaan di Malaysia pada tahun tahun awal 70an...emm saya belum ada masa nak bertanya keadaan tok nenek dia semasa pemerintahan khmer..mungkin boleh ambik iktibar sikit..err tapi tahan ke saya mendengar cerita sedih tu? saya kan jenis cegeng....:)


Masakan nya kurang saya suka....mereka lebih mirip kepada masakan pantai timur..buat kari pun letak gula..segala nya manis.....he he walaupun saya tak pandai memasak namun saya tetap mahu makanan yang saya masak sendiri....jadi setiap kali saya di dapur memasak dia akan kata "biarlah saya buat..biar saya buat...hehehe seronok nya ada maid kan.


Tapi keseronokan ni sekejap je..nanti pukul 7 ptg adik saya akan sampai dari Kelantan dan akan membawa mereka pulang...sunyi lah rumah ni...dah takde bunyi suara budak kecik..kalau tak kedengaran lah suara halus si zara memekik panggil kakak...


Dan kadang kadang menkekek ketawa di kejar abang hakim...zara ni denan orang lelaki mana pun dia tak suka kecuali abang hakim...mau dia duduk sebelah abang hakim...dengan bapak saudara jgn harap lah...walau hakim tak berbual bual dengan dia pun dia tetap sandar sebelah hakim...cute sangat


Jadi sebelum dia di bawak pulang..saya pun mempergunakan peluang sekali ni mempunyai maid kan...jadi saya memberikan semua blaus dan kemeja untuk di gosok...hishh rasa macam kejam pulak kan...tapi itu lebih baik dari saya suruh dia mencuci bilik air dalam rumah ini..sebab sepanjang 5 hari ni bilik air anak saya tidak di bersihkan pun...sebab? sebab saya tak menyuruh nya...yaa dia kena juga di suruh dan di sebabkan saya ni mempunyai rasa belas yg tinggi jadi saya tak sampai hati la pulak nak menyuruh buat kerja kerja kasar tu....hehe pada hal apa salah nya kan? dia pun menggunakan bilik air tu jugak kan...


emmm saya memang tak boleh ada maid kan....hemm


Apa apa pun terima kasih membaca bebelan saya.....:)

4 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam kak saniah.saya pun tak blh ada maid.masa saya pinjam maid mertua saya saya lak yg sibuk2 nak buat kerja.nak suruh buat saya tak sampai hati,aduhh..terukkan?

hubby td ada tny , nak pki maid ke blk qatar nnt memandangkan dah ada 4 anak . urus 5 bilik dan 4 bilik air tu bkn mudah bg saya yg lembik ni.tp saya kata tak perlu..biar saya kurus kering takpe,saya tak suka ada org lain dlm umah,gaji maid di qatar dah 1 k..memang rasa rugi jika ada maid dgn sikap saya yg sentiasa tak sampai hati ni kan?

saniah said...

miza...akak anak 3..masa kerja dulu anak 2 je..mmg guna maid masa tu..gap ank no. 2 n no.3 7 thn..jd skrg dh blh relax sikit..tp miza anak 4..kecik2 lg..mesti penat..klau hbby izinkan elok ambik..blh rehat kot..my opinion je ni..seorg ibu kena dpt rehat yg cukup..:)

Ain said...

assalamualaikum Ti, siapa kata hang tak reti masak...i masih ingat u punya rendang, sangatlah sedap!! Sama lah, biarlah tangan i yg uruskan rumah daripada guna khidmat maid....privacy tak tergugat & hati pon tak disakiti dik perangai maid yg pelik2.

saniah said...

ain...rendang i setahun sekali je..bila masak adik i selalu ingat i beli kat luar...pelik gak kan kedai punya tak sedap...hahaha