Thursday, May 5, 2011

sambung balik kampung

Emm....balik kampung baru ni kami sempat la pergi jengok bakal kolej zulaikha yg terletak di bandar Arau. Arau ni (ceewah nk cerita la latar belakang bandar ni cikit ye....) dikenali sebagai bandar Di raja...di sinilah terletaknya istana tempat raja perlis bersemayam...cantik sangat istana ni (ikut taste aku lah...)

Sebab apa aku berkenan sangat dengan istana ni ialah kerana ia nya terletak hanya di tepi jalan kalau dari kodiang ke kangar boleh toleh ke kanan nampak je istana ni...tak macam Istana Anak Bukit kat Alor Setar tu...nampak pokok pokok je...macaam sombong je ...berahsia sangat....:) cerita pasal istana Arau tapi tak sempat nak ambik gambar sebab mr.H tak nak berenti depan tu....geramm

Dari kodiang sebelum sampai istana ni ada simpang belok ke kanan...hah jalan depan sikit jumpa laa bakal kolej zulaikha ni...senang je nak cari dan dekat yg amat dgn rumah tok nya..dgn rumah pak long (abg aku) pun dekat jugak...so apa2 hal jadi kat dia aku blh minta tolong abg p tgk sat...harap2 tklah jadi apa2..taknak laa aku menyusahkan org utk jaga anak2 aku....insyaAllah...



So bila dah puas belek2 kolej ni...sebenarnya segan jugak dgn pak guard yg duk tgk we all (esp aku laa..) duk snap gambar pintu pagar kolej ni...gamaknya dia duk ingat depa ni sapa laa yg peghak sgt ni? kolej buruk mcm ni pun nk ambik gambaq....hehehe ikut firasat aku laaa...entah2 dia langsung tk peduli kat we all....peghak peghak....hahaha.....pastu we all meneruskan perjalanan ke Padang Besar pulak....tak gak jauh dlm 30km jee...lalu ikut ladang tebu Chuping...emm jugak takde gambar sebab ingat nk ambik on the way back and thats another story...kejap lg aku story kan k....

ok..ni la roundabout Padang Besar...and nooo we all tah g straight...we all belok kanan je...



Dah sampai tu pandai2 le kan...join la rakyat marhain berbeli belahhh....cari cari adik aku Pon kata dah sampai entah tak jumpa dan si Hakim jumpa sunglasses ni...dah punyalaah puas bergaya depan kita org haram tk beli pun....kesian aku tgk budak yg menjaga gerai ni...muka sedih je...agaknya sebelum kami dah ramai yg singgah tp tk beli....sabaq yaa...



Tengah jalan2 baru la jumpa Pon n wife n amin (anak dia ler) amboii borong sakan...lalu depan aku pun tak nampak...kecik kot aku ni....hahaha...tapi sempat posing maut tuu....



Si hakim macam tak pernah jumpa amin...nak dukung je...haiii amin je lah member dia..selain adam (anak abg aku)....depa 3 org je lah cucu lelaki mak ayah....kenapa erk?



Alamak dalam duk bersemangat nak p pekena bihun sup dan pulut mangga tu hujan la pulak...lebat pulak tu habih air bah masuk dlm gerai gerai tu...dah naik tak berselera la nak makan....ishhh macam yg keluar masa hujan ni....si Cik T laa apa lagi melarikan diri dari tenggelam dlm air bah....eeeiii geli geli...



So kami terus lah melarikan diri takut terperangkap dlm air bah kan tapi sebelum tu di sebabkan hujan lebat dan kami terperangkap dlm bazar tuu so mr.H terpaksa la "berbelanja " utk kami...hahah....msg2 pau abah diaorg t'shirt la apa lagi termasuk la aku nii....kesian but thanks dear...:)


Ni ondeway balik pn masih hujan lagi....






Konon nak lari dari air bah so kami menuju ke bandar Kangar lah...ermm tu yang tak dapat ambik gambar ladang Chuping tuuu....takpa kalau ada rezeki nanti aku ambik laa...so dah sampai bandar Kangar tu mula mula ingat nak makan kat KFC tapi pikir2 dah boring la KFC ni..so aku ajak mr.H singgah je kat warung depan KFC ni...dulu aku pernah makan dgn k.Ehan (wife abg..) sedap...esp satay laa..suhaila dulu masa datang sini mkn banyak (dia ni mmg tk banyak makan..tu yg kuruih) sampai la ni duk cerita yg dia makan 6 batang satay dan aku pulak dulu makan bihun sup dia sedap duk teringat ingat tapi mlm tu bihun sup kurang sedap frustnyaa....tapi nasib baik satay tetap sedap....



Si Hakim oder nasik goreng Tom Yam..pastu sibuk komplen pedas pedas....aikkk nama pun Tom Yam....haha...



ni anak dara dari 3 keluarga....zara...suhaila....alia...anak dikwa dan anak pon...bersiap nak balik KL..



bagasi2...perasan tgk tikar kuning tu...kami bertungkus lumus memasang nya...letih ooo mengangkat barang dan mengemas pulak lepas pasang tikar tu....terima kasih kepada puan penyarah kerana sponsor tikar baru....:)


Singgah pulak kat Tanjung Malim...tempat kelahiran mr.H...ni kat kedai Yik Mun..makan pau sedap dia....popular se malaya nih....



Aku suka maktab / Universiti ni.....Universiti Perguruan Sultan Idris....dulu dulu MPSI...la ni dah di naik tarafkan kepada Uni dahhh....ni bangunan baru aku kurang berkenan dgn reka bentuk dia...kalau mr.H design lagi cantik kan? kan?....


haa...yang bangunan ni aku amat3 suka....cantik kan....ish ish sapa la yg snap photo ni...



Kiranya pekan Tanjung Malim ni banyak menyimpan memori mr.H...so kami bagila peluang dia bercerita tentang kisah dia masa kecik kecik dulu....syahdu pun ada sebab arwah MIL asal dari sini dan aku tak berpeluang berkenalan dengan arwah....rugi nya...orang kata arwah amat baik hati...ermmm...cedih nyaaa...aku pun ingat bila aku dah ada menantu nanti aku pun mahu jadi sebaik arwah my MIL....insyaAllah.....:)







2 comments:

Dinas Aldi said...

Salam kenal. seronoknya baca kisah ni, jauh perjalanan tu :)

Saya & mak pun suka pi Padang Besar tapi tak pernah pulak hujan lebat masa kami pi. gitu rupanya bila hujan lebat no? takut jugak..

Suka tengok gambar UPSI tu, cantik!

saniah said...

Salam berkenalan....terima kasih meluangkan masa membaca catatan saya yg agak merapu ni..:)
Saya pun suka membaca kisah di dinasaldi..enjoy sgt2..terhibur gitu..
oya..sekarang kalau berjln ke perlis mesti berjaga jaga masa hujan ni sbb takut trperangkap dlm ayaq bah...perlis kan selalu bah..
terima kasih sekali lagi krn singgah kerumah saya...:))